امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد تشکیل سرمایه در ۳ سال اخیر ۳.۵ برابر میانگین ۲۵ سال

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سهم تشکیل سرمایه از تولید ناخالص ‏داخلی از ۱۹.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۲.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش رشد اقتصادی : رشد سرمایه گذاری لازمه پیشرفت و توسعه اقتصادی است و با سرمایه گذاری سرمایه گذاران در تولید میزان تولید تاثیر مثبت دارد.
افزایش اشتغال: یکی از راه های ایجاد اشتغال, بالا بردن ظرفیت های شغلی در یک جامعه از طریق تشکیل سرمایه های جدید است.

نکات تکمیلی

یکی از لازمه های دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، رشد سرمایه گذاری است. بر خلاف دولت دوازدهم که شاهد رشد منفی در سرمایه گذاری بودیم، در دولت سیزدهم رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه سال اخیر دولت سیزدهم رقمی مثبت را نشان داد. بر اساس داده های مرکز آمار ایران سهم تشکیل سرمایه از تولید ناخالص ‏داخلی از ۱۹.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۲.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
رشد مثبت سرمایه گذاری علاوه بر رشد اقتصادی موجب رشد درآمد سرانه، تولید و اشتغال نیز موثر بوده که عملا می توان گفت روند مثبت رشد تشکیل سرمایه بر اغلب شاخص های اقتصادی خرد و کلان تاثیرگذار است.
در جدول زیر نیز عملکرد رشد تشکیل سرمایه به تفکیک دو بخش ساختمان و ماشین‌آلات، در دولت سیزدهم در مقایسه با بازه‌های ۱۰، ۲۰ و ۲۵ ساله پیش از آن ارائه شده است که نشان می‌دهد میانگین رشد تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم حتی از میانگین ۲۵ سال اخیر بالاتر بوده است.
روند نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات معیار مهمی در سنجش رونق اقتصادی به ویژه در بخش‏های مختلف صنعت است.
همچنین یکی از مهمترین اثرات تحریم، افت شدید تشکیل سرمایه در ماشین آلات به دلیل محدود شدن دسترسی کشور به ماشین آلات تولید است. با این حال رشد چشمگیر تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات، نشانه‏ای دیگر از کاهش محسوس تاثیر تحریم‏ها در دوره جدید به شمار می‏رود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12477

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها