امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تراز تجاری -۱۷ میلیاردی ایران در سال گذشته

معاون اول ریاست جمهوری: در سال گذشته تراز تجاری ما 17 میلیارد دلار منفی بوده است.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش ذخایر ارزی:تراز تجاری منفی به معنی خروج ارز از کشور برای تأمین هزینه‌های واردات است. این می‌تواند منجر به کاهش ذخایر ارزی کشور شود، که ممکن است بر ثبات مالی و اقتصادی تأثیر منفی بگذارد.
فشار بر تولید داخلی: افزایش واردات می‌تواند به رقابت بیشتر با تولیدات داخلی منجر شود و ممکن است به کاهش تولید داخلی و اشتغال منجر گردد.

نکات تکمیلی

در سال ۱۴۰۲ میزان تجارت غیر نفتی ایران رشد ۱.۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را تجربه کرده است و این رشد عمدتا از محل واردات حاصل شده، که در مقابل آن صادرات ایران کاهش یافته است.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات کالای غیر نفتی، ۱۳۶ میلیون و ۳۷۶ هزار تن به ارزش دلاری ۵۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته، افزایشی ۱۱.۳۷ درصدی در وزن و کاهشی ۷.۳۳ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
در مقابل آن میزان واردات کشور در این مدت، ۳۹ میلیون و ۵۵۶ هزار تن کالا به ارزش دلاری ۶۶ میلیارد و ۸۸۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته، با افزایشی ۵.۸۸ درصدی در وزن و ۱۰.۹۰ درصدی در ارزش دلاری بوده است.
این امر نشان می‌دهد تراز تجاری ایران با کسری ۱۷ میلیارد دلاری مواجه شده که نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یافته است. یکی از دلایل ایجاد این کسری، می‌تواند کاهش متوسط قیمت صادرات باشد؛ متوسط قیمت صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۱۷ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ همراه شده و به رقم ۳۶۳ دلار به ازای هر تن رسیده است. این درحالی است که متوسط قیمت اقلام وارداتی این دوره برای سومین سال پیاپی روند افزایشی خود را طی کرده و حدود ۵ درصد رشد یافته است.این وضعیت می تواند چالش های جدی برای عرضه ارز ایجاد کند. کاهش درآمدهای ارزی به معنای کاهش توانایی کشور در تأمین واردات مورد نیاز است که می‌تواند منجر به فشار بر ذخایر ارزی کشور شود. در نتیجه، نرخ ارز ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و با نوسانات بیشتری مواجه شود که می تواند تورم و افزایش قیمت کالا و خدمات را به دنبال داشته باشد .

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12897

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها