برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.

تحلیل خبر | خودکفایی در تولید گندم

در کشور اقلیم های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل برداشت گندم ابتدا از مناطق گرم شروع می شود و سپس به جنوب شرق ایران و در نهایت نیز در شمال غرب کشور خاتمه می یابد. معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه وعده‌ای که دولت به مردم داده برای همیشه به صورت پایدار در گندم خودکفا باشیم و در خودکفایی بمانیم.

افزایش امنیت غذایی: داشتن خودکفایی کامل در تولید گندم به معنای توانایی تأمین نیازهای غذایی کشور به صورت مستقل است، که باعث افزایش امنیت غذایی مردم می‌شود. در مواقع بحرانی ، کشور می‌تواند به صورت مستقل از منابع خارجی از گندم استفاده کند.
خودکفایی: افزایش تولید گندم به معنای خودکفایی در این زمینه است. این امر باعث می‌شود که کشور به صورت مستقل و بدون وابستگی به واردات، نیاز خود به گندم را تأمین کند.
پایداری اقتصادی: انجام تولید محصولات کشاورزی مهم مانند گندم، می‌تواند به پایداری اقتصادی کشور کمک کند و از وابستگی به نیروهای خارجی و واردات از محصولات رقابتی کاسته شود.

توسعه بخش کشاورزی: افزایش تولید گندم و داشتن خودکفایی در این زمینه می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی کشور کمک کند و از روند کاهش تولید محصولات کشاورزی جلوگیری نماید.

بررسی خودکفایی گندم

گندم، در کنار برنج، ذرت و نیشکر، به‌عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک شناخته می‌شود و برای هر کشوری، به‌خصوص کشورهای در حال ‌توسعه، اهمیت حیاتی دارد. گندم نه فقط از نظر اقتصادی و سیاسی که از نظر تغذیه‌ای نیز بسیار مهم است؛ زیرا که این محصول، یکی از پایه‌های اساسی هرم تغذیه در تمام کشورها به‌حساب می‌آید. به‌طوری‌که خیلی از کشورها بدون تولید، کشت و واردات گندم، قادر نخواهند بود که ملت خود را سیر کنند.
قیمت گندم امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. شرکت بازرگانی دولتی مباشر با کمک سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید همکاری می کنند و در حال خرید گندم در سراسر کشور هستند. در تمام مرکز خرید نیز مستقر شدند و کشاورزان با تحویل محصول مطالبات خود را دریافت می کنند.
یکی از عوامل موثر در کشت ، بذر مناسب است.
با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده را امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.
سال ۱۴۰۰ ، ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و سال ۱۴۰۲ خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم نان و۵۰۰ هزار تن بذر رسید. امیدواریم امسال این عدد را رد کنیم. برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم.( معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی)
خودکفایی شدنی است؟
کشورمان برای خودکفایی کامل در تولید گندم سالانه به حدود ۱۵میلیون تن گندم نیاز دارد،این درحالی است که درسال گذشته ۱۳میلیون و۵۰۰هزارتن گندم تولید شد.ازاین میزان حدود ۱۰.۴میلیون تن آن برای مصرف نانوایی‌ها و ۱.۲میلیون تن آن برای بذر سال آینده کشاورزان است که وزارت جهاد کشاورزی به صورت لیبل‌دار به آنها عرضه می‌کند.دو میلیون تن از گندم تولیدشده کشاورزان نیز توسط واحدهای صنف و صنعت (کارخانجات ماکارونی، قنادی‌ها، صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات) خریداری و مصرف و ۱.۴میلیون تن دیگر گندم تولیدشده درکشور درروستاها ومناطق عشایری برای پخت نان یادرانبارها برای ذخایر استراتژیک کشور نگهداری می‌شود.بنابراین پرواضح است که کشورمان می‌تواند به آسانی به خودکفایی گندم برسد،هرچند باید هرساله نرخ خرید تضمینی گندم برای تداوم این خودکفایی به صورت منطقی وباتوجه به هزینه‌های کشاورزان تعیین شود.

منبع خبر: https://t.me/NavadeEghtesadi/58974

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11989

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها