علت اهمیت
نبود سیاست های حمایتی مناسب از سوی دولت، مشکلات مالیاتی و بروکراسی پیچیده نیز می تواند یکی از مشکلات مهم این صنعت باشد.
نکات
سوئ مدیریت : مدیریت ناصحیح و عدم بهینه سازی فرایند تولید می تواند در افزایش هزینه ها و کاهش درآمد منجر شود.
افزایش هزینه های تولید: هزینه تولید و نیروی کار بر قیمت نهایی محصولات اثر گذار است و منجر به زیان کارخانه ها می شود.
طبق آخرین گزارشی که ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تحت عنوان صورتهای مالی تلفیقی به بورس ارائه دادهاند، مجموع زیان انباشته آنها به ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.
نکات تکمیلی
طبق گزارش منتشرشده در کدال، زیان انباشته خودروسازان از مرز 245هزار میلیارد تومان گذشته است. غولهای جادهمخصوص همچنین فقط در سال 1402 متحمل زیانی حدودا 62هزار میلیارد تومانی شدهاند.
.طبق آخرین گزارشی که خودروسازان (شامل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو) تحت عنوان صورتهای مالی تلفیقی سال مالی منتهی به 29اسفند 1402 به سایت کدال بورس ارائه دادهاند، مجموع زیان انباشته آنها به بالای 245هزار و 500میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه خودروسازان در پایان سال 1401 به زیان انباشته 183هزار میلیارد تومانی رسیده بودند، این زیان در انتهای سال گذشته حدود 34درصد بالا رفته است.
همچنین خودروسازان بزرگ کشور در طول سال گذشته 62 همت زیان کردهاند که نسبت به 1401 با رقم حدودا 50هزار و 700میلیارد تومان، رشد بالغ بر 22درصد را نشان میدهد.
در این بین، ایرانخودرو دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 120هزار و 500میلیارد تومان است. با توجه به زیان انباشته بالغ بر 89هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو در انتهای سال 1401، این شرکت با رشد 31هزار و 500میلیارد تومانی زیان انباشته در سال 1402 (نسبت به 1401) مواجه شده است.
پس از ایرانخودرو، سایپا دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 100هزار میلیارد تومان است. در مقایسه با انتهای سال 1401، زیان انباشته سایپا حدود 22هزار و 200میلیارد تومان رشد را نشان میدهد. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران در عرض یک سال حدود 29درصد به زیان انباشته خود افزوده است.سایپاییها در سال 1402 بیش از 23هزار و 400میلیارد تومان زیان کردهاند. در مقایسه با زیان سال 1401 با رقم بیش از 20هزار و 300میلیارد تومان، این شرکت بیش از 15درصد رشد زیان تولید داشته است.
در نهایت پارسخودرو دارای کمترین زیان انباشته در بین سه خودروساز بزرگ کشور است که این موضوع با تیراژ پایینتر آن نسبت به ایرانخودرو و سایپا ارتباط دارد. طبق آمار ارائهشده به بورس، پارسخودرو کمی بیش از 24هزار و 700میلیارد تومان زیان انباشته را در پایان اسفند پارسال به ثبت رسانده است. در مقایسه با انتهای سال 1401، پارسخودروییها با رشد حدودا هشتهزار و 600میلیارد تومانی زیان انباشته مواجه شدهاند.