امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| خط فقر خانوار ۳نفره در تهران، ۲۰میلیون تومان

بر اساس آخرین محاسبات انجام شده برآوردی از فقر یک خانوار 3 نفر در شهر تهران در سال 1403 حدود 20 میلیون تومان است.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش رفاه اجتماعی: افزایش خط فقر در خانوارها منجر به کاهش کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی می‌شود. دسترسی محدود به امکانات بهداشتی، آموزشی و تفریحی از جمله پیامدهای مهم آن است که می‌تواند منجر به بروز نابرابری‌های بیشتری شود.
افزایش مشکلات اجتماعی: افزایش فقر موجب رشد آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، بیکاری، بی‌خانمانی و افزایش نرخ جرائم می‌شود. خانوارهایی که نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند، بیشتر در معرض مشکلات اجتماعی و روانی قرار می‌گیرند.

نکات تکمیلی

خط فقر یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی را نشان می‌دهد. در ایران، به‌ویژه در کلان‌شهری مانند تهران، خط فقر به دلیل تفاوت‌های قابل‌توجه در هزینه‌های زندگی و معیشت خانوارها همواره مورد توجه بوده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس بر مبنای داده‌های تورم در سال۱۴۰۲، برآوردی از خط فقر انجام داده است که بر این اساس خط فقر تقریبا عددی در حدود ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان بوده است؛یعنی یک خانوار یک نفره برای تامین معیشت زندگی خود باید حداقل به این میزان درآمد دسترسی داشته باشد و با کمتر از آن امکان زندگی میسر نخواهد بود.
خط فقر یک خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۱، مقداری در حدود ۵ میلیون و ۶۳۴ هزار تومان برآورد شده است. این نرخ در سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۶۸.۴ درصدی همراه بوده است و به ۸ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان رسیده است.
مجموع تحولات اقتصاد کلان نشان می‌دهد که خط فقر به عنوان مقدار حداقل هزینه‌های استاندارد به علت تأثیرپذیری از تورم و افزایش آن و در نقطه مقابل درآمدهای خانوار به نسبت تورم افزایش نداشته، نرخ فقر نیز افزایش می یابد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که نرخ فقر متوسط کشور از سال ۱۳۹۶ به بعد افزایش چشمگیری داشت و از حدود ۲۰ درصد به ۳۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید. به طور کلی میزان جمعیت زیر خط فقر در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۰ ، حدود ۱۱ میلیون نفر افزوده شده است.با این حال گزارش بانک جهانی نشان داد در سه سال اخیر تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت فقر جامعه کاسته شده است.
خط فقر برای خانوارهای ۳ نفره در تهران در نتیجه عوامل مختلفی همچون تورم، افزایش قیمت مسکن و ناکافی بودن درآمدها، رو به افزایش است. با توجه به چالش‌های اقتصادی کنونی، اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت و نهادهای ذی‌ربط برای مقابله با افزایش خط فقر و حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر ضروری است.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12865

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها