امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ثبات قیمت سیمان در دولت سیزدهم/ ۸۶ درصد برق تولیدی جدید سهم صنایع شد

کارشناس انرژی گفت: محصول سیمان در سه سال گذشته ثبات قیمت را تجربه کرده و حتی دلالان هم نتوانستند قیمت این کالای راهبردی را بالا ببرند که دلیل اصلی آن تامین برق کافی است.
علت اهمیت و خوب بودن

ایجاد ثبات قیمتی : با تامین کافی برق صنایع یعنی برداشتن موانع از جلوی تولید صنایع و به تبع آن عرضه کافی و ثبات قیمتی در بازار کالا.
سودآور بودن صنایع : با تولید مطلوب از صنایع علاوه بر تامین نیاز داخل، با صادرات آن می توان سود آوری مطلوبی را برای صنایع رقم زند.

نکات تکمیلی

بررسی ها حاکی از آن است که میزان برق تحویلی به صنایع در سال ۱۴۰۲ روندی صعودی را طی کرده است و همین موضوع در بخش تامین انرژی صنایع مانند سیمان و … موثر بوده است.
بنابر آمار وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ ۷۱۳۷ مگاوات بر ساعت برق صرف صنایع انرژی بر کشور شده است؛ که این مقدار به نسبت سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰.۶ درصدی و به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد ۴.۷ درصدی را تجربه کرده است.
در سال ۱۴۰۲ میزان انرژی تحویلی به صنعت سیمان ۱۲.۹ درصد به نسبت سال ۱۴۰۰ و ۵.۶ درصد به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.
کارشناسان معتقدند که این رشد تامین برق در صنایع به خصوص سیمان موجب شد تا انرژی مورد نیاز آن به خوبی تامین شود و قیمت این کالا که در صنعت ساخت و ساز یک کالای راهبردی است روندی ثابتی را در طی سه سال گذشته طی کند و حتی دلالان هم نتوانند در قیمت گذاری آن موثر باشند.
صنایع انرژی بر ایران از یارانه های انرژی استفاده می کنند و همین موضوع باعث می شود تا در زمینه مصرف انرژی صرفه جویی نداشته باشند اما باید به این نکته توجه کرد انرژی ها بی نهایت نبوده و تمام خواهند شد بنابراین باید مدل جدیدی از توسعه را در پیش بگیرند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12572

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها