امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تولید ۲ میلیارد لیتر بنزین مازاد در پالایشگاه آبادان

سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر بنزین و ۲ میلیارد لیتر گازوئیل در پالایشگاه آبادان مازاد تولید داشته‌ایم و با این کار ۶۵ درصد از ناترازی سوخت کشور را رفع کرده‌ایم.
علت اهمیت و خوب بودن

رفع ناترازی سوخت کشور: با توجه به رشد تولید بنزین در پالایشگاه ها و توسعه پالایشگاه ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید بنزین ناترازی بنزین رفع خواهد شد و یا حداقل این ناترازی کاهش می یابد.
جلوگیری از خروج ارز : با افزایش تولید و تامین نیاز داخل کشور دیگر نیاز به واردات نیست و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

نکات تکمیلی

با توجه به اینکه در چند سال اخیر ایران دچار ناترازی در مصرف سوخت ( بنزین ) شده است و در حالی که ایران یکی از صادرکنندگان بنزین بوده، در این سال ها آن را وارد می‌کند. وزارت نفت در همین راستا و در جهت رفع این ناترازی اقدامات مثبتی را انجام داده است. علاوه بر در نظر گرفتن سیاست‌های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین توسعه پالایشگاه‌های مختلف همچون آبادان و … را در دستور کار قرار دادند.
ظرفیت پالایشگاه آبادان نسبت به سال گذشته ۱۳۰ هزار بشکه افزایش یافت و در مجموع ظرفیت این پالایشگاه از۳۷۰ هزار بشکه مصوب به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. علاوه بر آن ۲.۵ میلیارد لیتر بنزین و ۲ میلیارد لیتر گازوئیل مازاد بر ظرفیت سال گذشته تولید شده است که معادل بیش از ۶۵ درصد مشارکتدر رفع ناترازی‌های کشور در این نوع فرآورده های نفتی است.
تولید بنزین در پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۰، ۸.۸ میلیون لیتر در روز بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۴۰۲ این مقدار به حداقل ۱۵ میلیون لیتر در روز رسید که با توجه به آن توانست ناترازی بنزین را به حداقل برساند.
در کنار پالایشگاه آبادان، با رونمایی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگ ترین تولید کننده بنزین در کشور است توانسته حدود ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشورمان را تأمین کند و ظرفیت تولید آن روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است.
استفاده حداکثری از پتانسیل و ظرفیت پالایشگاه‌ها در جهت افزایش ظرفیت تولید موجب می شود تا پالایشگاه ها سودآور شوند. روند سودآوری پالایشگاه آبادان بدین صورت است که در سال ۹۸ معادل ۹۴۰ میلیون دلار زیان داشت و در سال ۹۹، ۱۶ میلیون دلار سود کسب کرد. در سال ۱۴۰۰، ۴۲۵ میلیون دلار معادل ۱۰.۵ همت و در سال ۱۴۰۲ نیز تقریبا ۱۲ همت سود نصیب این پالایشگاه شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12844

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها