امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تولید فولاد در 3 ماه نخست سال 1.6 درصد کاهش یافت

تحلیل خبر| تولید فولاد به دلیل محدودیت‌های برق کاهش یافت

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، تولید فولاد در 3 ماه نخست سال با افت 1.6 درصدی همراه شد که ناشی از محدودیت های برق بود. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، تولید فولاد در 3 ماه نخست سال با افت 1.6 درصدی همراه شد که ناشی از محدودیت های برق بود.
علت اهمیت و بد بودن

افت تولید محصولات : یکی از مهم ترین معضلی که با قطعی برق برای واحد های فولادی رقم میزند کاهش میزان تولید محصولات فولادی است.
افزایش قیمت محصولات فولادی: یکی دیگر از پیامد قطعی برق، کاهش عرضه فولاد در بازار داخل و افزایش قیمت محصولات فولادی برای مصرف‌کنندگان خواهد بود و از طرفی، این کمبود باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد.

نکات تکمیلی

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، تولید فولاد در ۳ ماه نخست سال با افت ۱.۶ درصدی همراه شد که ناشی از محدودیت های برق بود. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، تولید فولاد در ۳ ماه نخست سال با افت ۱.۶ درصدی همراه شد که ناشی از محدودیت های برق بود.
بر اساس این گزارش، بیشترین رشد تولید در کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی با ۱۷.۱ و ۱۴ درصد و بیشترین افت تولید با ۴.۹ و ۲.۸ درصد برای میلگرد و مقاطع طویل (میلگرد،تیرآهن، نبشی و ناودانی) رخ داد.
علاوه بر این تولید ورق سرد و بیلت و بلوم با کاهش ۲ و ۲.۶ درصدی و تولید ورق گرم و اسلب با افزایش ۵.۳ و ۰.۱ درصدی همراه شد.
شنیده ها از مدیران کارخانجات فولادی، از توقف تولید فولاد در اکثریت قریب به اتفاق واحدهای تولیدی در اثر محدودیت‌های شدید برقی حکایت دارد.
تشدید محدودیت‌های برقی و قطعی عملی برق در کارخانجات فولادی باعث شده تا در سال جهش تولید و در حال حاضر، اغلب کوره‌ها و خطوط تولید فولاد کشور متوقف شوند و فقط یکی از کوره‌های فولاد مبارکه اصفهان در حال تولید باشد که برق مورد نیاز آن هم از نیروگاه جدید این شرکت تامین می‌شود!
قطعی برق فولادسازان و توقف تولید فولاد کشور، علاوه بر ضربه اساسی به اقتصاد ملی و خسارات متعدد وارده به این کارخانجات، ایفای تعهدات داخلی و صادراتی آنان را نیز مختل کرده و کارخانجات را درگیر دعاوی حقوقی متعددی خواهد کرد.
در حال حاضر ظرفیت‌های موجود در بخش صنعت و معدن کشور به شرایطی رسیده است که می‌توان این صنعت را جایگزین اقتصاد نفتی کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد؛ بنابراین شایسته است که مسئولان محترم با تأمین نیازها و رفع محدودیت‌های بخش صنعت و معدن مسیر توسعه اقتصادی کشور در شرایط تحریم را بیش‌ازپیش فراهم آورند.
انتظار می رود که برق‌رسانی به صنایع، روندی مستمر و پایدار به خود بگیرد که عملاً نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه محدودیت‌های برقی به اوج خود رسید.
فولادسازی صنعتی مادر است و توقف تولید در این بخش می‌تواند تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد. افت تولید محصول و جا ماندن از برنامه‌ریزی‌های تولید، اولین معضلی است که قطعی برق برای واحدهای فولادی کشور رقم زده است.
افت تولید شمش فولادی، عرضه این محصول به بازار را دچار اخلال می‌کند. شمش فولاد حلقه میانی زنجیره آهن و فولاد بوده و تعیین قیمت در حلقه‌های ابتدایی و انتهایی زنجیره به نوعی وابسته به قیمت شمش فولادی است. زمانی که اخلالی در این بخش میانی به وجود‌ آید، حلقه‌های بالادست و پایین‌دست نیز با چالش روبه‌رو می‌شوند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12374

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها