امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تغییر فاز تورم تولید

کاهش تورم تولید؛ نشانه‌ای برای کاهش تورم مصرف در آینده
علت اهمیت و خوب بودن

کاهش تورم مصرفی خانوار: با توجه به روند کاهشی از نرخ تورم تولید کننده در طی چند ماه اخیر پیش بینی می شود نرخ تورم مصرف کننده نیز همسو با این روند باشد.
افزایش قدرت خرید مردم: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، میزان قدرت خرید مردم افزایش می یابد که به تبع آن سطح رفاه عمومی نیز رشد می کند.

نکات تکمیلی

با توجه به داده های جدید بانک مرکزی و مرکز آمار از تورم نقطه به نقطه مصرف کننده و تولید کننده، نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده از ۳۲ درصد در تیر ماه ۱۴۰۲ به ۲۵ درصد در تیر ماه ۱۴۰۳ رسیده و روند کاهشی را پیموده است؛ اما این کاهشی بودن در سه ماهه اخیر تقریبا متوقف شده است.
این تغییر در تورم مصرف کننده نیز تکرار شده است، تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از ۳۹.۴ درصد در تیر ۱۴۰۲ به ۳۲.۲ درصد در تیر ۱۴۰۳ کاهش یافته، اما در سه ماه اخیر روند افزایشی داشته است.
شاخص تولید کننده تغییرات قیمت تولیدی کالا و خدمات را اندازه گیری می کند و همچنین شاخص مصرف کننده سطح عمومی قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار ها را اندازه گیری می کند و تغییرات قدرت خرید پول داخل کشور را می سنجد. از بررسی این دو شاخصه می توان روند تورم مصرف کننده را در آینده پیش بینی و وضعیت اقتصادی کشور را ارزیابی کرد. از طریق شاخص تورم تولید کننده می تواند مشکلات و چالش های زنجیره تولید را به تولید کننده هشدار دهد.
با توجه به روند تغییرات این شاخصه ها پی خواهیم برد که تورم مصرف کننده از رشد تورم تولید کننده الگو می گیرد و تغییرات در نرخ تورم تولید کننده با کمی تاخیر در تورم مصرف کننده نمایان خواهد شد. یعنی افزایش قیمت های تولید کننده قبل از مصرف کننده اتفاق می افتد و تولید کننده برای جبران هزینه های تولید خود، قیمت ها را افزایش می دهد و در پی آن به تدریج قیمت های مصرف کننده منتقل می شود.
با توجه به تفاسیر فوق و روند کاهشی تورم نقطه به نقطه تولید کننده، می توان اینگونه پیش بینی کرد که تورم مصرف کننده نیز در ماه های آتی کاهشی خواهد بود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12602

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها