امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ترانزیت زغال‌سنگ روسیه به هند از طریق «راه‌آهن ایران»

برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن، صادرات مستمر روسیه به هند از مسیر ریلی ایران ترانزیت شد.
علت اهمیت و خوب بودن

درآمد زایی ارزی برای کشور: با ترانزیت باری از طریق راه آهن ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به ارمغان می آورد.
امنیت پایدار و ارتقای جایگاه در منطقه : با افزایش میزان ترانزیت امنیت کشور تضمین می شود و جایگاه ایران در روابط تجاری و سیاسی با کشور های منطقه ارتقا می یابد.

نکات تکمیلی

سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در صفحه فضای مجازی شخصی خود نوشت: «برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن، طی ۴٠ روز قبل ٧ رام قطار حاوی ٩۵٠٠ تن زغال‌سنگ (صادرات مستمر روسیه به هند) از مسیر ریلی ایران ترانزیت شد. با توجه به مقاله رئیس جمهور منتخب و تاکید ایشان بر همکاری با همسایگان و همچنین چین و روسیه، ان‌شاءالله شاهد استمرار رشد ترانزیت کشور باشیم.»
رونق تجاری با کشورهای منطقه سیاست دولت سیزدهم در مبادلات اقتصادی بود. افزایش ترانزیت با فعال کردن مسیرهای حمل و نقلی بین‌المللی در اولویت این تجارت منطقه‌ای قرار گرفت. درآمدزایی سالانه میلیاردها دلار که حتی بالاتر از درآمدهای نفتی است از یک‌سو و تضمین امنیت پایدار و ارتقای جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه، بخشی از دستاوردهای افزایش ترانزیت است. مهمترین برنامه افزایش ترانزیت کشور امضای توافقنامه با روسیه برای انتقال بار این کشور از کریدور شمال-جنوب ایران به هند است.
مسیر ترانزیتی ریلی روسیه – ایران و در ادامه هند یک گذرگاه ترانزیتی اقتصادی، پایدار و سریع از شمال تا جنوب است که می‌تواند میلیون‌ها تن بار ترانزیتی در کریدور اصلی شمال-جنوب را با ظرفیت ریلی و حمل و نقل مناسب ایران جابه‌جا کند.
براساس توافقنامه‌ای که به‌تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ایران در سال، ۱۰ میلیون تن کالاهای روسیه را از طریق حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی به هند ترانزیت می‌کند انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12402

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها