امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ترانزیت ایران بعد از «زن، زندگی، آزادی» رکورد ۲۰ ساله را شکست

درحالی‌که پس از سال ۱۴۰۱ پروژه انزوای اقتصادی و اجتماعی ایران کلید زده شد اما دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ توانست رکورد ۲۰ ساله ترانزیت خارجی را بشکند.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش درآمد کلان ارزی : اگر ایران هاب ترانزیتی منطقه شود و حجم زیادی از کالا و محصولات از ایران عبور کند و حتی ایران نیز مبدا ترانزیتی باشد درآمد ارزی قابل توجهی حاصل خواهد شد.
ایجاد چسبنگی اقتصادی جهان به ایران : جهان نیازمند ایران برای انتقال و ترانزیت محصولات از ایران می شود و استراتژیک بودن منطقه ای اقتصادی ایران تقویت می شود.

نکات تکمیلی

طبق آمارهای گمرک ایران، طی سال گذشته ترانزیت خارجی ایران با عبور از ۱۷.۸ میلیون تن، رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را تجربه کرد.
در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات غیر نفتی کشور ۱۳۸۳۷۶ هزار تن به ارزش ۵۰۱۲۰میلیون دلار بوده که مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۳۳ درصدی در ارزش دلاری رشد داشته است.همچنین میزان واردات کشور به ۶۶۸۳۳میلیون دلار رسیده است و رشد ۱۱ درصدی را در مقایسه با سال گذشته کسب کرد.
همانطور که در نمودار زیر مشخص است بعد از ۷ سال کاهش حجم ترانزیت کالا از کشور، با شروع به کار دولت سیزدهم مسیر رشد ترانزیتی کشور از سال ۱۴۰۰ از سر گرفته شد و تاکنون روندی صعودی را پیموده است.
توسعه شبکه های ترانزیتی و فراهم سازی زیر ساخت های ترانزیت برای رشد و توسعه کشور بسیار حائز اهمیت است؛ ایجاد درآمد کلان برای کشور، کمک به رفع مشکلات ارزی، ایجاد چسبندگی اقتصاد جهانی به ایران و همچنین افزایش هزینه تحریم های برای دشمنان و در نهایت آن شکست منزوی سازی اقتصاد ایران از مزایا و ضرورت توسعه ترانزیت کشور است.
دولت باید با پیوستن به پیمان ها و قرارداد های منطقه ای و توسعه زیرساخت ترانزیتی با سرمایه گذاری خارجی و داخلی زمینه را برای تقویت ترانزیت کشور فراهم سازد.

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12567

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها