امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر | تحریم میعانات گازی ایران خنثی شد

وزیر نفت گفت: امروز دیگر کشور نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد زیرا نیاز داخل را در این زمینه افزایش داده‌ایم و از خام فروشی جلوگیری کرده‌ایم.
علت اهمیت و خوب بودن

جلوگیری از هزینه ذخیره سازی میعانات گازی: با استفاده از این محصول در پتروپالایشگاه ها از هزینه هنگفت نگهداری و ذخیره سازی آن روی آب جلوگیری شد .
افزایش تولید بنزین: با توجه به کاربرد آن در تولید بنزین، با استفاده از میعانات گازی میزان تولید بنزین افزایش می یابد و از واردات آن جلوگیری می شود.

نکات تکمیلی

میعانات گازی محصولی است که در هنگام استخراج گاز بدست می آید و به دلیل آنکه رابطه مستقیمی با تولید گاز دارد باید این محصول از چاه تخلیه شود تا امکان برداشت بیشتر گاز وجود داشته باشد.
از میعانات گازی به عنوان نفت فوق سبک یاد می شود و در تولید بنزین نیز کاربرد دارد. اما ایران به دلیل شرایط تحریمی نمی توانست آن را به فروش برساند.
در اواخر فعالیت دولت دوازدهم یکی از معضلاتی که کشور با آن مواجه بود مسئله تولید و ذخیره سازی میعانات گازی بود. در آن ایام روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه از میعانات گازی در کشور تولید می شد ولی به خاطر نبود مشتری یا عدم امکان استفاده از آن در کشور این میعانات گازی باید در نفتکش انباشت می شد و یا این محصول با ارزش سوزانده می شد زیرا اگر چاه ها تخلیه نمی شد نمی توانستیم گاز را استخراج کنیم و با کاهش تولید گاز مواجه می شدیم.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم دولت مذاکرات خود را برای فروش میعانات گازی شروع کرده و روی آب بخش عظیمی از میعانات گازی ذخیره شده صادر شد.
و در ادامه بخشی از این میعانات گازی به عنوان خوراک واحدهای پتروپالایشگاهی و پتروشیمیایی استفاده شده است که از این بابت از پرداخت هزینه های هنگفت ذخیره سازی آن جلوگیری شد.
به گواه آمارهای رسمی چیزی حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید و در داخل کشور مصرف می‌شود و حجم اندکی نیز صادر می‌شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12456

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها