امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تجارت غیرنفتی ۲۶.۷میلیارد دلاری ایران با کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی

تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در ۵ماهه سال‌جاری با ۱۵‌درصد افزایش به ۲۶.۷میلیارد دلار رسید.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش فرصت‌های صادراتی: بازارهای کشورهای اسلامی که جمعیتی بالغ بر ۱.۸ میلیارد نفر را دربرمی‌گیرد، فرصت‌های گسترده‌ای برای صادرات محصولات ایرانی فراهم می‌کند. این بازارها به دلیل نزدیکی فرهنگی، زبانی و مذهبی می‌توانند مصرف‌کنندگان مناسبی برای محصولات حلال، محصولات کشاورزی و صنایع کوچک باشند.
افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک: رشد تجارت غیرنفتی با کشورهای اسلامی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه پروژه‌های اقتصادی بزرگ ‌مقیاس منجر شود.

نکات تکمیلی

تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) یکی از بخش‌های مهم اقتصادی ایران است که به دلیل وابستگی کمتر به درآمدهای نفتی و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
به گزارش گمرک ایران، در ۵ ماهه نخست امسال میزان تجارت غیر نفتی ایران با کشور‌های عضو سازمان همکاری های اسلامی ۴۲.۳ میلیون تن با ارزش ۲۶.۷ میلیارد دلار بوده است که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد و از لحاظ ارزش با رشد ۱۵ درصد همراه بوده است.
از مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ایران با ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، ۳۳.۶ میلیون تن معادل ۱۳.۵ میلیارد دلار به بخش صادرات اختصاص یافت؛ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۸ درصد و از حیث ارزش ۱۶ درصد افزایش یافته است. با توجه به آن در این مدت ۸.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۲ میلیارد دلار از کشورهای عضو سازمان وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۱۸ درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد رشد داشته است.
بیشترین میزان مبادلات تجاری غیرنفتی ایران در ۵ ماهه سال جاری در بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، با امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و عمان بوده است که ۲۴ میلیارد دلار از حجم کل مبادلات تجاری غیرنفتی ایران در بین کشورهای عضو به این ۵ کشور اختصاص داشت.
برای گسترش تجارت با کشورهای عضو OIC نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، بنادر و خطوط ارتباطی وجود دارد. این امر می‌تواند به افزایش سرعت و کارایی تجارت کمک کند. یکی از موانع اصلی گسترش تجارت غیرنفتی ایران با کشورهایOIC، کمبود توافقات تجاری و مالی دوجانبه است. انعقاد چنین توافقاتی می‌تواند تعرفه‌ها را کاهش داده و مبادلات را تسهیل کند. بنابراین برای بهبود تجارت غیر نفتی و رشد بیشتر تعاملات تجاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با ایران نیازمند ایجاد منطقه آزاد تجاری، افزایش تعاملات بانکی و دیپلماسی اقتصادی است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12856

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها