امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تجارت با کشورهای همسایه ۳۰ درصد رشد کرده است

هدف دولت در تجارت ابتدا کشورهای همسایه و بعد کشورهای همسو است/ این سیاست در دولت آقای پزشکیان هم ادامه می‌یابد.
غلت اهمیت و خوب بودن

کاهش هزینه حمل و نقل : زمان تردد ناوگان حمل و نقل در کشور های هم مرز به حداقل ممکن می رسد و کیفیت محصولات حفظ می شود همین موضوع سبب افزایش حجم تجارت کالاهایی مانند محصولات کشاورزی با هزینه کمتری برای تجار می شود.
تسهیل در مبادلات خارجی : هم مرزهای ایران وجه خود را به سهولت و خارج از مبادلات مالی جهانی می توانند به تجار پرداخت کنند.

نکات تکمیلی

تجارت از شاخصه هایی است که رشد و توسعه کشور را به همراه خواهد داشت؛ زیرا کشور های با واردات کالا نیاز های داخلی خود را بر طرف می سازد و فناوری های جدیدی وارد کشور می کند همچنین با ورود به بازار های جهانی و صادرات کالا و خدمات وضعیت اقتصادی کشور بهبود می یابد.
آمار ها و داده های گمرک حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه با رشد ۱.۳۵ درصدی به مقدار ۶۰ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار رسید. میزان وزنی تجارت یعنی مجموع صادرات و واردات ایران در این سال با ۱۵ کشور همسایه، ۹۵ میلیون و ۹۲۴ هزار تن بوده است.
تحریم های اقتصادی علیه ایران موجب شد تا تجارت ایران دچار مشکل شود اما ایران دارای ظرفیت داشتن ۱۵ همسایه است که به ایران این کمک را می کند تا حدودی آثار مخرب تحریم را کاهش داده و بتواند به تجارت بپردازد.
با توجه به آمار گمرک در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۳ ، میزان وزنی تجارت خارجی ایران با ۱۵ کشور همسایه ۳۴ میلیون و ۱۹۶ هزار تن معادل ارزش دلاری ۱۹ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بوده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل به ترتیب میزان وزنی و ارزش دلاری آن ۵ و ۶ درصد افزایش یافت. طبق این گزارش بیشترین میزان تجارت ایران با ۸ میلیارد دلار با امارات متحده عربی بوده است.
صاردات به همراه خود ارزآوری برای کشور دارد که در اقتصاد اهمیت بسزایی دارد و علاوه بر آن بر امنیت ملی، توسعه روابط سیاسی و روابط فرهنگی نیز موثر است و اگر اقتصاد صادرات محور باشد اتفاقات مثبتی برای کشور رقم خواهد خورد.
کشور های همسایه ایران بازار با اهمیتی دارند که از آن به عنوان بازار ۴۰۰ میلیون نفری یاد می شود؛ دولت شهید رئیسی نیز توانست در دستیابی به رشد و توسعه سیاست همسایگی موفق عمل کند و رشد ۳۰ درصدی را رقم بزند. حال دولت جدید باید این رویه را ادامه دهد تا حجم تجارت ایران با همسایه ها به وضعیت مطلوب برسد. ایران با توجه به مزیت‌هایی که دارد می‌تواند با کشورهای منطقه حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار تعامل تجاری داشته باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12590

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها