امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تامین ۵۰ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در محدوده شهرها

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در محدوده شهرهای کشور تامین شده است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش عرضه مسکن: واگذاری زمین دولتی می‌تواند به افزایش عرضه مسکن کمک کند و نیاز به مسکن را در بازار پاسخ دهد، همچنین به کاهش قیمت‌ها کمک کند و مسکن را برای اقشار مختلف جامعه مقرون‌به‌صرفه‌تر کند.
پشتیبانی از مسکن اجتماعی: دولت می‌تواند با واگذاری زمین برای ساخت مسکن اجتماعی، به تأمین نیازهای اقشار کم‌درآمد و مستضعف کمک کند.

نکات تکمیلی

زمین از جمله عوامل مهم و موثر در گرانی مسکن است که در دوره‌های مختلف تنش تورمی، شتاب رشد قیمت این کالای ضروری برای زندگی مردم را چند برابر کرده است. با توجه به آن دولت سیزدهم نهضت واگذاری زمین به متقاضیان دارای شرایط به خصوص خانواده‌های پرجمعیت در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار خود قرار داده است.
آمار رسمی وزارت راه و شهر سازی حاکی از آن است که از تصویب و ابلاغ ۶۲هزار و ۴۵۳ هکتار زمین در طرح نهضت ملی مسکن، دولت دوازدهم تنها ۸هزار و ۴۰۸ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار کرده است، در حالی که در دولت سیزدهم ۵۴هزار و ۴۵ هکتار زمین را برای اجرای این طرح واگذار کرده است؛ و در حال حاضر حدود ۲۹ هزار هکتار آن در کشور در حال آماده سازی و بهره برداری است.
سیاست واگذاری زمین برای ساخت مسکن در کشورهایی مانند سنگاپور، آلمان، ترکیه، چین و … با هدف حل مشکل کمبود مسکن و کمک به افزایش کیفیت زندگی شهروندان با موفقیت اجرا شده است که در این تحلیل به دو مورد آن به عنوان الگو در این زمینه خواهیم پرداخت:
۱. سنگاپور: سنگاپور به دلیل فضای محدود و جمعیت متراکم، یکی از موفق‌ترین مدل‌های تأمین مسکن از طریق واگذاری زمین را اجرا کرده است. دولت سنگاپور از طریق “هیئت توسعه مسکن” (HDB)، زمین‌های دولتی را برای ساخت مسکن عمومی واگذار کرده و نزدیک به ۸۰ درصد از مردم این کشور در این نوع مسکن‌ها زندگی می‌کنند. این طرح به سنگاپور کمک کرده است تا مشکل مسکن خود را به میزان زیادی حل کند.
۲. ترکیه: ترکیه با استفاده از سازمان “TOKI” (اداره کل توسعه مسکن)، زمین‌های دولتی را برای ساخت مسکن عمومی و خصوصی به توسعه‌دهندگان اختصاص می‌دهد. این برنامه به افزایش قابل توجه تعداد مسکن‌های مقرون به صرفه و کاهش مشکل مسکن در مناطق شهری منجر شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12889

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها