امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بیش از ۳۰ تن شمش طلا در ۵ ماهه سال جاری وارد شد

در ۵ ماه ابتدایی سال بیش از ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شده است که بخشی از این شمش‌ها در مرکز مبادله به فروش خواهد رسید.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش ذخایر طلای کشور: ذخایر طلا یک پشتوانه مالی قوی به پیشرفت کشورها کمک می‌کند و همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت قدرت پول ملی کشورها عمل می‌کند.
جایگزینی واردات طلا به جای تعهد ارزی : با توجه به محدودیت در نقل و انتقلات مالی کشور در شرایط تحریمی می توان از طریق واردات شمش طلا بهره برد.

نکات تکمیلی

طبق اعلام گمرک ایران، در ۵ ماهه ابتدایی امسال ۳۰ تن و ۶۳۳ کیلوگرم شمش طلای استاندارد وارد کشور شده است. ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور ۱.۶ میلیارد دلار بوده درحالی که میزان واردات شمش طلا در ۵ ماهه سال گذشته به میزان ۴ تن و ۲۳۳ کیلوگرم و به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار بوده است.
این گزارش حاکی است، سال گذشته نیز در مجموع، ۲۹ تن و ۹۶۹ کیلوگرم شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد.
ذخایر طلا به‌عنوان یک پشتوانه مالی قوی به پیشرفت کشورها کمک می‌کند تا در برابر نوسانات اقتصادی و مالی جهانی مقاوم باشند. به‌ویژه در دوران بحران‌های اقتصادی و نوسانات شدید بازارهای مالی، طلا به‌عنوان یک دارایی مطمئن و با ارزش ثابت شناخته می‌شود. در دهه‌های گذشته، بحران‌های مالی جهانی مانند بحران مالی ۲۰۰۸ و بحران اقتصادی سال‌های ۱۹۲۹-۱۹۳۳ نشان داده‌اند که کشورهایی با ذخایر طلای بالا قادر به مدیریت بحران‌ها و حفظ ثبات اقتصادی خود بوده‌اند.
طبق گزارش سایت خبری Newsletter, ، ۱۰ کشور برتر را بر اساس تغییرات ذخایر طلا در دهه گذشته (۲۰۲۳-۲۰۱۳) رتبه‌بندی می‌کند.ذخایر طلای روسیه از ۱۰۳۵ تن در سال ۲۰۱۳ به ۲۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. ذخایر طلای چین نیز از ۱۰۵۴ تن به ۲۲۳۵ تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در جایگاه سوم در رتبه‌بندی افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی، ترکیه ذخایر خود را از ۱۱۶ تن در سال ۲۰۱۳ به ۵۴۰ تن در سال ۲۰۲۳ افزایش داده است.
آمارها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر اجرای طرح واردات شمش طلا به جای رفع تعهد ارزی جریان ورود طلا به کشور افزایش یافته و فقط در فصل نخست امسال حجم طلای وارد شده به کشور ۳ برابر سال گذشته بوده است.واردات طلا در شرایطی که کشور در شرایط تحریمی به سر می‌برد از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع در شرایطی که نقل و انتقال‌های مالی برای کشور محدود شده است صادرکننده‌ها می‌توانند به جای منابع ارزی که امکان انتقال آنها به کشور وجود ندارد شمش طلا وارد کنند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند واردات شمش طلا با محدودیت‌هایی نیز مواجه است و نمی‌تواند به جایگزینی برای دلار تبدیل شود چرا که شمش طلا جایگزین ارتباطات بانکی نیست و حتی در بسیاری از فرودگاه‌های جهان محدودیت‌هایی برای فرد حمل‌کننده شمش طلا وجود دارد. با این حال به زعم تحلیلگران واردات طلا اولا می‌تواند بر میزان ذخایر طلای بانک مرکزی اضافه کند و از طرف دیگر زمینه کنترل بازار را فراهم کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12773

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها