امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بهره‌‌‌برداری از ۱۹۰۰مگاوات برق نیروگاه صنایع و معادن

میزان بهره‌برداری از نیروگاه صنایع و معادن، طبق تفاهم‌نامه ۱۰‌هزار مگاواتی وزارتخانه‌‌‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو به بیش از یک‌‌‌هزار و ۹۰۰مگاوات تا پایان مردادماه سال‌جاری رسیده است.
علت اهمیت و خوب بودن

تامین برق پایدار صنایع: با احداث نیروگاه و بهره داری از آن، برق صنایع و معادن به طور پایدار تامین می شود و دیگر از خاموشی برق و ناترازی برق کشور آسیب نخواهند دید.
جلوگیری از زیان ده شدن صنایع: با تامین برق صنایع دیگر صنایع به تعطیلی کشیده نخواهند شد و رشد تولید، توان و رقابت در بازار جهانی افزایش می یابد و سود کسب خواهند کرد.

نکات تکمیلی

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، بر این اساس در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۶۷۸ و ۱۰۲۴مگاوات برق صنایع و معادن با راهبری ایمیدرو و مشارکت شرکت‌های معدن و صنایع معدنی و دیگر صنایع به بهره‌برداری رسید.تا پایان مردادماه سال‌جاری نیز حدود ۲۰۰مگاوات برق وارد مدار شده است و پیش‌بینی می‌شود ۶۱۶مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۴۰مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
با توجه به ناترازی شدید در حوزه انرژی و برق، مکررا شاهد خاموشی صنایع خواهیم بود که این خاموشی تبعات اقتصادی بزرگی را برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد. کاهش تولید، افزایش قیمت محصولات و زیان‌ده شدن صنایع از جمله این تبعات منفی اقتصادی هستند.
به گزارش شرکت توانیر مصرف برق صنایع انرژی‌بر کشور با متوسط رشد ۱۴.۶درصد، از ۶۸۰۷ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۷۷۹۹ مگاوات ساعت در پایان دی ماه ۱۴۰۲ افزایش داده است. همچنین در این گزارش در طی ماه های دی و بهمن ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، متوسط رشد ۱۱.۳ درصدی انرژی تحویلی به صنایع انرژی‌بر را شاهد بودیم.
کارشناسان صنعت برق معتقدند مصرف برق در بخش صنعت که بخش مولد و تولیدآفرین است، هر چه قدر بیشتر باشد نشانه مصرف در بخش درست و ارزش آفرین انجام شده و مصرفی است که موجب رونق اقتصادی خواهد. البته این نکته را هم باید توجه داشت که برخی از ماشین آلات و تجهیزات تولید صنایع فرسوده شده و میزان زیادی از انرژی هدر خواهد رفت و بهره وری تولید کاهش می یابد.
بنابراین برای تامین برق پایدار این بخش، ساخت و بهره برداری نیروگاه‌های تولید برق باید در اولویت قرار گیرد و همچنین به صنایع توصیه می شود تا با احداث نیروگاه های برق و خود تامین بودن برق، موتور تولید خود را روشن نگه دارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12824

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها