امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بهبود مقطعی تورم بخش صنعت

کاهش ۶.۶واحد درصدی شاخص تورم نقطه به نقطه بخش صنعت در تیر ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل می‌‌‌تواند نشانه‌‌‌ای امیدوارکننده باشد.
علت اهمیت و خوب بودن

تقویت تولید : از یک سو با مهار هزینه های تولید می‌توان تولید را بهبود بخشید و از سوی دیگر، با افزایش تولید، شاهد مهار غول تورم خواهیم بود.
ثبات قیمتی در بازار محصولات صنعتی : با توجه به مهار تورم و روند امیدکننده نزولی تورم، شاهد ثبات قیمتی در بازار محصولات صنعتی خواهیم بود.

نکات تکمیلی

در بخش مهم و حیاتی اقتصاد یعنی حوزه صنعت کشور، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخصی است که وضعیت تولید و قیمت گذاری در این حوزه را نشان می دهد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده بخش صنعت در تیره ماه ۱۴۰۳ برابر ۱۲۳۵ بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزایش داشت. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش ۱۹.۵ درصد و نرخ تورم سالانه آن ۲۷.۳ درصد بوده است. در تیر ماه ۱۴۰۳ بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۳.۳ درصد مربوط به گروه “ساخت تجهیزات برقی” و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۶.۲ درصد مربوط به گروه “ساخت کُک و فراوردههای حاصل از پالایش نفت” می باشد.
با توجه به نمودار ذیل و مقایسه گزارش تیر ماه و ماه قبل یعنی خرداد ۱۴۰۳، روند کاهشی در این شاخص را مشاهده خواهیم کرد. تورم ماهانه از ۲.۶ درصد در خرداد به ۱.۴ درصد در تیرماه کاهش یافته که بیانگر کاهش ۱.۲ واحد درصدی است. همچنین توورم نقطه به نقطه با کاهش چشمگیر ۶.۶ واحد درصدی از ۲۶.۱ درصد در خرداد ماه به ۱۹.۵ درصد در تیر ماه رسیده است. همچنین این روندی کاهشی در تورم سالانه نیز قابل مشاهده است که از ۲۸.۹ درصد در خرداد به ۲۷.۳ درصد در تیرماه رسیده است.
بنابر مقایسه فوق و بررسی داده نشان می دهد که در حوزه صنعت، شرایط تولید و کاهش فشار هزینه ای به تولید گنندگان در حال بهبود است. با توجه به روند کاهشی نرخ تورم در حوزه صنعت می توان به بهبود شرایط در ماه های آینده نیز امیدوار بود و برای تداوم این روند و بهبود شرایط نیازمند ثبات در سیاست‌های ارزی و تجاری، حمایت هدفمند از صنایع، تسهیل در تامین مواد اولیه و بهبود فضای کسب و کار است.تورم صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و عملیات تجاریدر صنعت تولید را پیچیده می کند و تورم زمانی ایجاد می شود که هزینه تولید، حمل و نقل و نیروی کار افزایشیابد. به طور کلی سه عامل اصلی ایجاد تورم، اختلال در زنجیره تامین، هزینه بالای نیروی کار و افزایش قیمت انرژی است.تورم منجر به قیمت‌های بالا برای کالاها و حمل و نقل می‌شود و تولیدکنندگان را مجبور به تعدیل و افزایش قیمت‌ها می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12808

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها