دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاهها پاک کند.

تحلیل خبر | بحران مصرف بنزین در کشور

ناپایداری سیاسی: افزایش قیمت بنزین ممکن است منجر به ناپایداری سیاسی و اجتماعی شود که می‌تواند باعث نامناسب شدن شرایط کشور و تأثیرات منفی عمیق در زمینه امنیت و پایداری کشور گردد

مسئله افزایش قیمت بنزین:

افزایش هزینه‌ها: افزایش قیمت بنزین می‌تواند به گسترش افزایش هزینه‌ها و افزایش تورم منجر شود. این امر می‌تواند به افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش خرید قدرت خرده نفوذ کند و بر کل اقتصاد خانوار‌ها تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
اثرات ناخواسته بر اقتصاد: افزایش قیمت بنزین می‌تواند به افزایش هزینه حمل و نقل، تولید و خدمات منجر شود که نتیجه آن کاهش تولید، افزایش قیمت کالاها و کاهش تقاضا در بازار خواهد بود.
نارضایتی عمومی: افزایش قیمت بنزین معمولاً منجر به نارضایتی عمومی و اعتراضات مردمی می‌شود. این افزایش می‌تواند به تشدید احساس اقتصادی ضعیفی و ناامنی در جامعه منجر شود.

در بحث بنزین متاسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون ما بارها این مسئله را تذکر دادیم.

در بحث بنزین متاسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون ما بارها این مسئله را تذکر دادیم.این اتفاق در حالی رخ داده که در این ماه، مانده بدهی دولت به بانک مرکزی ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از عوامل اصلی رشد پایه پولی بوده است.
در کنار این موارد، نسبت پول به نقدینگی که نشان‌دهنده میزان سیالیت نقدینگی است نیز به ۲۶ درصد رسیده که بیشترین میزان تاریخی خود را نشان می‌دهد.
خیلی برنامه ریزی مشخصی در بحث مدیریت مصرف بنزین ندیدیم. مثلا بحث توسعه جایگاه های سی ان جی و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز که مصوبه شورای اقتصاد را داشت اجرایی نشد و اقدام موثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز انجام نشد.
بنا بر آخرین اطلاعات منتشرشده در آژانس بین‌المللی انرژی (iea)، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک ۲/ ۷لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این در حالی است که مصرف سوخت در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.
کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا در این کشورها میانگین مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰کیلومتر، ۹/ ۷ تا ۹لیتر تخمین زده می‌شود.
کشورهایی چون ترکیه، ژاپن و کره‌جنوبی در این کشورها متوسط مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/ ۵ تا ۵/ ۶ لیتر برآورد شده است.

 

منبع خبر: https://t.me/tejaratnews/134523

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11995

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها