امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بانک مرکزی: ذخایر ارزی و طلای کشور افزایش یافت

رئیس‌کل بانک مرکزی: با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمدهای ارزی کشور، هم کمیت و هم کیفیت دارایی های ارزی کشور افزایش یافته است.
علت اهمیت و خوب بودن

ثبات اقتصادی : ذخایر ارزی همچنین می تواند به عنوان یک بالشتک مالی عمل کند، پول ملی را تقویت کرده و ثبات اقتصادی را تضمین کند.
رشد سرمایه گذاری : افزایش ذخایر ارزی ممکن است منجر به کاهش مصرف شود، اما می تواند سرمایه گذاری و رشد اقتصادی را نیز افزایش دهد.

نکات تکمیلی

رییس بانک مرکزی گفت: طبق آمار رسمی، هر سال میزان تخصیص و تأمین ارز به بخش تولید افزایش یافته و یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی نسبت به سال قبل بهبود قابل ملاحظه ای داشته است. نرخ ارز مهم ترین عنصر ارتباط اقتصادی یک کشور با جهان است و تغییرات آن بر بخش داخلی وخارجی اقتصاد ها تاثیرات گسترده ای دارد؛ زیرا هم بر صادرات و واردات و به تبع آن تراز تجاری و هم بر قدرت رقابت پذیری داخلی و به تبع آن بر تولید و اشتغال و همچنین تورم داخلی تاثیرگذار است. با توجه به این موارد مدیریت بازار ارز از موضوعات مهم و حساس هر اقتصاد است.
ذخایر ارزی در پایداری خارجی اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می کند، به همین منظور کاهش یا افزایش ارزش ریالی دارایی خارجی بانک مرکزی از پایداری خارجی و کارکرد آن در پایه پولی در رفع نیاز های ارزی تصویر درستی نشان نمی دهد، تنها بخش ذخایر خارجی با کیفیت نشان دهنده پایداری خارجی کشور خواهد بود. در سال‌های گذشته بخشی از درآمد‌های ارزی دولت و دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بلوکه بوده و یا سهل‌الوصول نبوده است. لیکن در دولت سیزدهم، این دارایی‌ها درحال آزاد شدن بوده و به مرور در دسترس قرار گرفته است.این تحول مهم سبب شده است که بخشی از دارایی‌های خارجی به ذخایر با کیفیت تبدیل شود و در راستای تأمین نیاز‌هایارزی نقش‌آفرینی نماید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12474

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها