امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بازگشت کارخانه مدادسازی به چرخه تولید

تنها کارخانه مدادسازی غرب کشور پس از ۳ سال تعطیلی در کرمانشاه و در آستانه شروع سال تحصیلی، به چرخه تولید بازگشت.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات: احیای کارخانه تولید مداد به افزایش تولید داخلی این محصول کمک می‌کند. با افزایش تولید داخلی، وابستگی به واردات مداد از دیگر کشورها کاهش می‌یابد.
ارتقای فناوری و بهبود کیفیت محصولات:راه‌اندازی مجدد کارخانه تولید مداد می‌تواند فرصتی برای نوسازی تجهیزات و استفاده از فناوری‌های جدید باشد. این اقدام باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

نکات تکمیلی

شرکت تولید مداد پارس تحریر، واقع در استان کرمانشاه است و بیش از سه دهه از فعالیت این کارخانه می‌گذرد. این واحد تولیدی در دهه ۹۰ سالانه ۷۰۰ هزار قراص مداد را در ۲ شیفت کاری تولید می کرد که در سال ۹۸ با وجود مشکلات نقدینگی و تحریم های ظالمانه، تولید آن‌ها کاهش یافته و تعداد کارگران کارخانه از ۱۵۰ نفر به ۲۵ نفر کاهش یافته است.
پس از شیوع کرونا عملا تولیدش به صفر رسید و به تعطیلی کشیده شد. این مداد از یک برند خوب و با کیفیت ایرانی بود که با برند‌های فابر و استدلر آلمان رقابت می‌کرد و در بازار هم مشتریان ثابتی داشت.
حال با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید، با سرمایه گذاری ۸۰میلیارد تومانی این شرکت احیا شده است و اکنون ۱۲۰ نفر در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند و اکنون این مجموعه با ظرفیت اسمی ۱ میلیون قراص در سال فعالیت می‌کند.
تولیدات این شرکت تماماً ایرانی است و رمز ماندگاری آن در این سال ها در بازار کیفیت مطلوب و بالای محصولات این شرکت است. به طور کلی ۶ واحد تولید مداد سازی در کشور فعال هستند که این واحد تولیدی ۳۰ درصد نیاز لوازم التحریر کشور را تامین می‌کند.
با توجه به اینکه برخی از محصولات نوشت‌افزار ایرانی مانند مداد‌، خودکار، پاک‌کن و دفتر به کشورهای همسایه و حتی اروپا صادر می‌شود اما حجم صادرات آن نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است.
برآورد ها نشانگر دو برابر بودن ظرفیت تولید نوشت افزار از میزان مصرف داخلی آن است؛ این در حالی است که برخی از واحدهای تولیدی با نصف یا حتی یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. بنابراین، این مسئله، ضرورت افزایش تولید نوشت‌افزار کشور و حرکت به سمت صادرات را نشان می‌دهد.
راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید یکی از گام‌های مهم در بازسازی اقتصادی، بهبود اشتغال، و افزایش تولید داخلی است. این اقدام می‌تواند تأثیرات عمیقی بر اقتصاد محلی و ملی داشته باشد و نقش بسزایی در بهبود وضعیت صنعت، اشتغال‌زایی، و کاهش وابستگی به واردات ایفا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12905

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها