امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بازار مسکن در رکود

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: این روزها بازار معاملات مسکن پایتخت در رکود کامل است و عمده خرید و فروش‌های فعلی مربوط به تبدیل به احسن واحدها است.
علت اهمیت و بد بودن

زمانی که تقاضا برای مسکن کاهش می‌یابد، معمولاً قیمت خانه کاهش می‌یابد و خانه‌های کمتری خریداری می‌شود. این اغلب منجر به وفور خانه های فروخته نشده در بازار می شود که با رقابت فروشندگان برای جذب خریداران، قیمت ها را بیشتر پایین می آورد.
سرمایه گذاری های ناپایدار : سرمایه‌گذاری در مسکن در دوران رکود به طور بالقوه می‌تواند در کوتاه‌مدت ناپایدار باشد، زیرا ارزش ملک می‌تواند بیشتر کاهش یابد و پایین بماند در حالی که اقتصاد تلاش می‌کند تا بهبود یابد.

نکات تکمیلی

بازار مسکن در این چند سال اخیر دچار رشد بی رویه قیمت ها بود، و اکنون با رکود روبه رو شده است. افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره موجب شد تا جذابیت سرمایه گذاری در بازار مسکن کاهش یابد و همین امر موجب کاهش عرضه مسکن شد.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت : از ابتدای امسال بازار مسکن در کود کامل به سر می‌برد اما شاهد رشد میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم. طبق آمار در خرداد امسال ۳۸۷۲ معامله مسکن در تهران انجام شد که در مقایسه با اردیبهشت امسال ۲۰ درصد کاهش یافته و نسبت به خرداد سال گذشته ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در خردادماه امسال، خیلی از فعالان و متقاضیان مسکن را شوکه کرد. در خردادماه سال۱۴۰۳ ،تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳۸۷۲ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۶ درصد کاهش و ۱۴.۱ درصد افزایش نشان می دهد.
اردیبهشت ماه سال گذشته، نرخ سرعت افزایش قیمت مسکن ۱۰۷ درصد بوده اما حالا این عدد در خردادماه امسال به ۹.۷ درصد رسیده است. بنابراین می توان گفت که وضعیت بازار با ثبات بیشتری همراه است و چه بسا، قیمت ها نیز به تدریج نزولی شوند. اما واقعیت اینجاست که محرک اصلی این اتفاق، عدم وجود نقدینگی کافی در میان متقاضیان مسکن است. هیچکس پول خرید مسکن ندارد و به همین دلیل، بازار دچار رکود شده است.
افزایش سقف تسهیلات، همراهی تعاونی ها، دولت و خصوصی ها در راستای انبوه سازی، فسادزدایی، اجرایی کامل و نظارت دقیق بر مالیات های خانه خالی و عایدی بر سرمایه از جمله موارد و راهکارهایی هستند که می تواند بازار مسکن را از حالت رکود خروج کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12636

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها