امروز: پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است

تحلیل خبر| ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است

بر اساس آمارها، ایران رتبه دوم تولید خرما را در جهان در اختیار دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام تلاش انجمن ملی خرما حفظ این جایگاه در آینده است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش صادرات و درآمد ارزی: با افزایش تولید محصولات غیر نفتی صادرات این نوع محصولات افزایش یافته و درآمدی ارزی برای کشور حاصل می شود.
ایجاد اشتغال : با افزایش میزان تولید محصولات میزان اشتغال در این حوزه افزایش می یابد.

نکات تکمیلی

بر اساس آمارها، ایران رتبه دوم تولید خرما را در جهان در اختیار دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام تلاش انجمن ملی خرما حفظ این جایگاه در آینده است. در ایران حدود یک میلیون و ۳۵۰‌هزار تا یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تن خرما تولید می‌کنیم که متوسط مصرف سرانه خرما در ایران چیزی نزدیک به ۷.۲۰۰تا ۷.۶۰۰کیلوگرم متغیر است که در بعضی از استان‌های جنوبی این مقدار به ۲۵ تا ۳۰ کیلو می‌رسد و در برخی استان‌ها حتی ممکن است به یک کیلو برسد. که این نشان از تغییر ذائقه‌ای است که در استان‌های مختلف کشور وجود دارد. از این مقدار یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن نزدیک ۷۰درصد آن را مصرف داخلی و حدود ۳۰‌درصد را صادر می‌ شود؛ چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار به شرطی که این مبلغ محقق شود به دلیل اینکه ‌یکسری قوانین دست و پاگیر و خلق‌الساعه داریم که به هیچ عنوان مشوق صادرات ما نیست. ما چند سال است که در پیک مصرف با ممنوعیت‌های صادراتی مواجه می‌شویم که ضربه مهلکی به این صنعت می‌زند.میزان تولید کشور بیش از نیاز داخلی است بنابراین ما در هیچ مقطع زمانی دچار کمبود برای عرضه این محصول در بازار داخلی نشده ایم، اما هر ساله برای ماه مبارک رمضان ممنوعیت صادرات اعمال می شود که این امر به ضرر بازار است.
از ۷۵ مقصد صادراتی خرمای ایران، بیشترین صادرات به کشورهای امریکا و چین انجام می‌شود. صنعت خرما ایران برای بیش از ۱.۵ میلیون نفر اشتغال مستقیم و برای چهار میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند؛که حمایت از این صنعت علاوه بر افزایش اشتغالزایی و حفظ تولید می تواند در افزایش ارزآوری به کشور اثرگذار باشد.
قیمت خرما باید مبتنی بر نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید محاسبه شود و قیمت گذاری دستوری برای خرید یا فروش آن معنا ندارد. کیفیت، فراوری و بسته بندی خرما از اولویت های این صنعت است و حمایت از این صنعت می تواند موجب تولید کیفی، افزایش فراورده های این محصول و بسته بندی های شکیل برای مصارف داخل و خارج از کشور شود.
اکنون در کشور ۵۰۰ رقم خرما وجود دارد که ۱۸ رقم آن خرمای تجاری است. خرما ایران دارای کیفیت و درجه بندی های متفاوتی است و اکنون با مشکل جدی درجه بندی و قیمت خرما روبه‌رست. گاهی اوقات گزارش می شود خرما با کیفیت پایین اما با بسته بندی های شکیل و با قیمت های بالا در بازار داخلی به فروش می رسد یا صادر می شود که این امر می تواند بازارهای صادراتی ما را با مشکلاتی روبه‌رو کند. دریافت نشان استاندارد برای محصول خرما می‌تواند ما را در بازرسی و نظارت روی این کالا برای عرضه به بازار داخلی و خارج از کشور کمک کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12352

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها