امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ایران دارای کمترین میزان متوسط حقوق بین کشورهای منطقه

ایران در میان کشور های منطقه کمترین حقوق را به کارگران پرداخت می‌کند.
علت اهمیت و بد بودن

تضعیف قدرت خرید مردم : با توجه به اینکه حقوق و دستمزد با میزان تورم و حداقل معیشت تناسب نداشته باشد قدرت خرید مردم جامعه تضعیف خواهد شد.
کاهش سطح رفاه عمومی : با تضعیف قدرت خرید و درآمد پایین مردم، سطح عمومی رفاه آموزش، بهداشت و امنیت جامعه نیز تنزول پیدا خواهد کرد.

نکات تکمیلی

آنچه که بررسی ها نشان می دهد ایران در میان کشور های منطقه کمترین حقوق را به کارگران پرداخت می‌کند. با توجه به اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد کارگر باید متناسب با دو مولفه مهم یعنی تورم و سبد معیشتی تعیین شود؛ که با این تفاسیر در حال حاضر نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و هزینه سبد معیشتی نیز حدود ۲۳ میلیون تومان برآورد شده است. اما متاسفانه در ایران تناسبی میان این دو مولفه و حداقل حقوق و دستمزد وجود ندارد که همین امر موجب می شود تا قدرت خرید خانوار های کم‌درآمد کاهش یابد.
با اساس اطلاعات آمده در اینفوگرافیک، حداقل دستمزد در ایران ۳۰۳ دلار است در میان کشور های منطقه در رتبه دهم قرار دارد. در این میان امارات با پرداخت متوسط حقوق ماهیانه ۳۶۶۳ دلار، بیشترین حقوق را پرداخت می کند و قطر با ۳۱۶۸ دلار و عربستان با ۱۸۸۸ دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.
در اروپا نیز در سال ۲۰۲۳ شکاف دستمزد نسبت به سال قبل ۱۳ درصد بیشتر شده و مقامات اروپایی در صدد کاهش این شکاف هستند و تا شفافیت در پرداخت‌ها را افزایش و جلوی تبعیض در پرداخت‌ها را بگیرند.
طبق داده‌های ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، متوسط درآمد ساعتی نیروی کار در اتحادیه اروپا ۳۰.۵ یورو است. بر اساس این داده‌ها، متوسط حقوق سالانه برای کارکنان مجرد بدون فرزند ۲۶۱۳۶ یورو است، در حالی که زوج‌های شاغل با دو فرزند به طور متوسط ۵۵۵۷۳ یورو درآمد داشته‌اند. در سال ۲۰۲۰، یک استراتژی برای کاهش این شکاف تا سال ۲۰۲۵ معرفی شد و به عنوان قدمی موثر در این راستا، در ژوئن ۲۰۲۳ دستورالعمل شفافیت پرداخت با بودجه ۶.۱ میلیون یورو اجرا شد تا این اهداف را پشتیبانی کند. این اقدام به ارتقاء شفافیت در پرداخت‌ها، تسهیل تشخیص تبعیض پرداختی برای کارمندان و ایجاد یک راهنمای عمل برای کارفرمایان منجر شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12788

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها