معاون وزیر نفت گفت: با احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود تولید بنزین در کشور به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

تحلیل خبر | افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت

نگرانی از وضعیت ناپایدار نفت به دلیل محدودیت ذخایر، دولت را به این نتیجه رسانده است که باید بر تأمین منابع بودجه از محل درآمدهای پایدار و کاهش سهم درآمدهای نفتی در تأمین هزینه‌های جاری اهتمام ورزد.

هش وابستگی به واردات: افزایش تولید نفت موجب کاهش وابستگی به واردات نفت از کشورهای دیگر می‌شود که می‌تواند اقتصاد کشور را تقویت کند و از نقضات قیمتی و سیاسی ناشی از وابستگی به خارجی‌ها کاست.
افزایش درآمد ملی: تولید بیشتر نفت منجر به افزایش درآمد ملی می‌شود که می‌تواند برای ارتقا و توسعه اقتصادی کشور و همچنین ارائه خدمات عمومی به مردم مفید باشد.
ایجاد اشتغال: افزایش تولید نفت منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت نفت و صنایع وابسته به آن می‌شود که به کاهش نرخ بیکاری و ارتقای رفاه اجتماعی کمک می‌کند.
تحولات مثبت در صنایع مرتبط: افزایش تولید نفت می‌تواند موجب تحولات مثبت در صنایع پایین‌دست و زنجیره تولید نفت شود که به ارتقای صنعت کشور کمک می‌کند.

تحولات مثبت در صنایع مرتبط: افزایش تولید نفت می‌تواند موجب تحولات مثبت در صنایع پایین‌دست و زنجیره تولید نفت شود که به ارتقای صنعت کشور کمک می‌کند.

در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است.

در ۹ ماهه سال جاری، بیش از ۱۰۲ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت کشور به مبادی مصرف منتقل شده که از این میان ۵۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۴۹.۳ میلیارد لیتر فرآورده نفتی بود.

بررسی افزایش تولید نفت:

انتقال این مقدار نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله کشور معادل تردد بیش از چهار میلیون تانکر نفت‌کش ۲۵ هزار لیتری در کشور است که صرفه‌جویی افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتری در مصرف نفت‌گاز، صرفه‌جویی ارزی ۸۱۵ میلیون دلاری، تداوم ایمنی، کاهش خطرات جاده‌ای و زیست محیطی را در کشور به‌دنبال داشته است.
پالایشگاه آبادان روزی بیش از ۴۵ درصد نفت و کوره تولید می‌کرد که اکنون این عدد به ۳۸ درصد رسیده و قرار است به ۱۰ درصد کاهش یابد اما برای رسیدن به این مهم باید طرح‌های توسعه در آن افزایش یابد.
پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.
این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.
پالایشگاه آبادان ۲۶درصد گازوئیل مورد نیاز کشور را تامین می کند
پالایشگاه آبادان ۲۵ درصد سوخت کشور را تامین می‌کند
مصرف بنزین در روز پایانی سال با ۱۵۲ میلیون لیتر رکورد زد

منبع خبر: https://t.me/Econ_Fouri/92705

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12009

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها