امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| افزایش ۳ برابری کسری بنزین

مصرف بنزین با رشدی عجیب و فزاینده در حالی به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که میزان تولید بنزین در کشور به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز می‌رسد.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش واردات و ارزبری : با افزایش میزان ناترازی بنزین و کسری آن برای تامین نیازمند واردات خواهیم شد که بدین صورت ارز از کشور خارج می شود.
افزایش مصرف و آلودگی زیستی : با توجه به مصرف بیش از حد بنزین، محیط زیست نیز آلوده خواهد شد و آلودگی هوا گریبان گیر سلامت جامعه خواهد شد.

نکات تکمیلی

آمار ها نشان می‌دهند که مصرف بنزین در کشور به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. در حالی که در بهترین حالت ظرفیت تولید در کشور ۱۱۴ میلیون لیتر است. این به این معنا است که روزانه کسری ۲۶ میلیون لیتری بنزین داریم. که این میزان در مقایسه با کسری ۸ میلیون لیتری در مهر ماه ۱۴۰۲، افزایش ۳ برابری در کسری بنزین را نشان می دهد. این مسئله می تواند بیانگر رشد شدید در مصرف و افزایش قاچاق بنزین و در نهایت به تبع آن ناترازی انرژی تشدید می یابد.
با توجه به کسری ۲۶ میلیون لیتری بنزین و محدودیت ذخایر بنزین، نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر از طریق ورادات تامین می شود. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین وارداتی ۳۸ هزار تومان است بدین صورت روزانه تقریبا ۷۶۰ میلیارد تومان بنزین وارد خواهیم کرد که در ماه به ۲۳ هزار میلیاردتومان می رسد.
در دولت سیزدهم راهکار های غیر نفتی مانند لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی و محدود کردن کارت جایگاه و دادن سهمیه مشخص سعی بر کنترل مصرف آن شد اما نتیجه آن شد که این راهکار ها بدون اصلاح قیمت نسبی تاثیری بر مصرف و قاچاق ندارد.
با توجه به نمودار، برای مثال در سال ۸۵ قیمت فوب خلیج فارس و قیمت داخلی بنزین اختلاف ۵ برابری داست و قاچاق به صرف بود و مصرف بنزین به ۷۴ میلیون لیتر رسیده بود اما در سال ۸۶ با افزایش قیمت بنزین آزاد از ۸۰ به ۴۰۰ تومان اختلاف آن با فوب خلیج فارس به ۱.۲ برابر رسیده و مصرف بنزین ظرف یک سال ۱۰ میلیون لیتر کاهش یافت و به ۶۴ میلیون لیتر در روز رسید.
مصرف سوخت در ایران بالا و غیر واقعی است. یکی از دلایل آن مصرف سوخت بالای خودرو های داخلی است. همچنین به دلیل اینکه قیمت انرژی و سوخت واقعی نیست میزان قاچاق نیز بسیار بالاست و علاوه بر آن به خاطر ارزان بودن قیمت انرژی مردم، صنعتگر و غیر صنعتگر و بخش خانگی مصرف بیش از حد دارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12811

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها