امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| افزایش ۱۶‌درصدی خرید تضمینی گندم

بر اساس آخرین گزارش ‌۱۱‌میلیون و ۹۴۲‌هزار‌تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰.۴هزار ‌میلیارد‌تومان خرید تضمینی شده‌است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش تولید داخلی: با تضمین خرید گندم توسط دولت، کشاورزان ترغیب می‌شوند که تولید خود را افزایش دهند. این امر به خودکفایی کشور در تولید گندم و کاهش وابستگی به واردات منجر شود.
حفظ اشتغال در بخش کشاورزی: خرید تضمینی گندم موجب می شود که کشاورزان از ریسک‌های اقتصادی کمتری برخوردار باشند و با اطمینان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. این امر به حفظ و افزایش اشتغال در بخش کشاورزی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها کمک می‌کند.

نکات تکمیلی

بر اساس آخرین گزارش سامانه سیفا (سامانه خرید تضمینی گندم)، ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان با ارزش ۲۱۰.۴ هزار میلیارد تومان خریداری شده است. این حجم از خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.
استان خوزستان با ۱ میلیون و ۶۲۳ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را خود اختصاص داده است و استان کردستان با ۱ میلیون و ۱۶۷ هزار تن و گلستان ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار تن در رتبه های بعدی قرار دارند. شرایط دمایی و بارندگی مناسب، برنامه ریزی مدیران و مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات و بیماری ها از جمله عوامل افزایش تولید و رشد خرید تضمینی گندم هستند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان این حوزه یکی از دلایل مهم رشد خرید تضمینی گندم می تواند نرخ گذاری مناسب و به موقع باشد زیرا اشتیاق کشاورزان را در تولید و تحویل آن به دولت بیشتر می کند؛ به گونه ای که در سال ۱۴۰۰ تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۱ فقط ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفته که نشان می دهد قیمت پایین انگیزه گندم کاران را برای تولید کاهش داده بود.
علاوه بر ایران کشور های دیگری نیز وجود دارند که دولت ها با تعیین یک قیمت ثابت و تضمینی برای گندم، محصولات کشاورزان را خریداری می‌کند تا از نوسانات قیمت و ضرر کشاورزان جلوگیری کند و تولید پایدار گندم را تضمین نمایند. هند ، پاکستان، چین، روسیه، مصر و … از جمله این کشور ها هستند.
دولت روسیه هر ساله یک قیمت پایه برای خرید گندم تعیین می‌کند. این قیمت به عنوان حداقل قیمت تضمینی عمل می‌کند که دولت به ازای هر تن گندم به کشاورزان پرداخت می‌کند. در صورتی که قیمت بازار از این سطح پایین‌تر برود، کشاورزان می‌توانند محصولات خود را به دولت بفروشند. این سیاست به کشاورزان کمک می‌کند که در مواجهه با نوسانات قیمت جهانی یا داخلی آسیب نبینند و انگیزه لازم برای ادامه تولید گندم را داشته باشند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12901

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها