امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| افزایش مبادلات تجاری ایران و عمان به ۲‌میلیارد دلار

حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و عمان در سال‌۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰‌میلیون دلار بوده که این رقم در سال‌۲۰۲۲ به بیش از ۲‌میلیارد دلار رسیده‌است.
علت اهمیت و خوب بودن

رشد اقتصادی: تراز تجاری مثبت می تواند باعث افزایش تولید داخلی، افزایش درآمد حاصل از صادرات و ایجاد شغل شود. همچنین می تواند منجر به افزایش نرخ اشتغال و چشم انداز مطلوب تری برای رشد اقتصادی در آینده نزدیک شود.
ذخایر ارزی: تراز تجاری مثبت می تواند ذخایر ارزی یک کشور را تقویت کند که برای ثبات در معاملات بین المللی مهم است.

نکات تکمیلی

کشور عمان با توجه موقعیت استراتژیک خود شاه راه تجاری میان آسیای شرقی و خاورمیانه است. این کشور به دلیل دارا بودن ثبات سیاسی داخلی، سیستم مالیاتی مناسب و پیوندی مستحکم با ایران، فرصت‌های صادراتی چشمگیری را در اختیار بازرگانان و تجار ایرانی قرار داده است.
به‌طور کلی عمان کشوری با بافت غیرشهری مبتنی بر کشاورزی است و اقداماتی نظیر صیادی و تجارت فرامرزی برای ساحل‌نشینان اهمیت وافری دارد و سبزیجات، موز، انواع ملون و خرما مهم‌ترین محصولات کشاورزی این کشور هستند. اگرچه تولیدات کشاورزی بخشی از نیازهای افراد محلی را رفع می‌کند، با این‌حال این کشور برای تأمین اغلب مواد غذایی نیازمند واردات است.
امارت متحده، چین، ژاپن، عربستان سعودی و هند شاخص‌ترین شرکای تجاری عمان محسوب می شوند و در چند دهه اخیر با رایزنی های مستمر و مبادلات هدفمند، مناسبات ایران و عمان منجر به فراهم کردن زمینه و زیرساخت مطمئن برای توسعه همکاری در عرصه های مختلف همچون اقتصادی و مواضع نزدیک نسبت به تحولات منطقه ای و بین المللی شده است.
حجم روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در سال ۱۴۰۲ دو میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار (تراز ۵۶۰ میلیون دلاری مثبت به سود ایران) بوده است که از این مقدار صادرات ایران به عمان یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار (هشتمین مقصد صادرات) و واردات ایران از عمان ۸۴۹ میلیون دلار (یازدهمین مبداء واردات) می‌باشد. همچنین در سه ماهه نخست امسال، ۳۹۲ میلیون دلار کالا به عمان صادر کردیم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده است و میزان واردات ایران از عمان، ۱۰۴ میلیون دلار بوده است؛ این در حالیست که میزان واردات ایران در سال گذشته از عمان ۱۹۸ میلیون دلار بوده است یعنی میزان واردات کاهش یافته و صادرات افزایش یافته که در نهایت تراز تجاری مثبت به سود ایران شده است.
قیرنفت، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، سایر اوره، سنگ آهن بهم فشرده شده، محصولات آهنی حاصل احیا، محصولات آهنی اسفنجی، سایر هیدروکربورهای حلقوی، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، سایر شمش، میله‌های گرم از آهن یا فولاد غیر ممزوج از کالاهای صادراتی ایران به عمان در این مدت بوده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12641

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها