تحلیل خبر| افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران
اهمیت
درآمدهای اقتصادی: ترانزیت کالا از طریق ایران میتواند منابع درآمد قابل توجهی برای کشور ایجاد کند. این درآمدها از طریق عوارض ترانزیت، خدمات حمل و نقل، خدمات بندری و سایر فعالیتهای مرتبط به دست میآیند.
تقویت جایگاه ژئوپلیتیک: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، میتواند نقش مهمی در اتصال آسیا به اروپا و سایر نقاط جهان ایفا کند. افزایش ترانزیت از مسیر ایران، این جایگاه را تقویت کرده و باعث افزایش نفوذ و اعتبار سیاسی و اقتصادی کشور در سطح منطقه و بینالمللی میشود.
نکات تکمیلی
داده هابی گمرک حاکی از آن است که ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۹ماهه سال جاری با ۳۱ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. گمرکات شهید رجایی، پرویزخان و باشماق سه گمرک عمده مبدأ ترانزیت بودند که در ۹ماهه سالجاری بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی در بین گمرکات مبدا را به خود اختصاص دادند. در این مدت ۴.۴ میلیون تن کالا از مبدأ گمرک منطقه ویژه شهید رجایی، ۳.۸ میلیون تن از گمرک پرویزخان و ۲.۳ میلیون تن از مبدا گمرک باشماق انجامگرفته است. طبق این گزارش، در مجموع ۱۰.۵ میلیون تن از کل ترانزیت خارجی از مسیر ایران در این مدت، از مبدأ گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، پرویزخان و باشماق بوده است.
همچنین، دادههای گمرک حاکی از این است که ترانزیت خارجی از مسیر ایران در سال ۱۴۰۲ با ۳۶.۵۲ درصد افزایش به رقم ۱۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسید. بیشترین میزان ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۲ از مبدا گمرک منطقه ویژه شهید رجایی به میزان ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تن انجام گرفت که ۹/۳۶ درصد نسبت به ماقبل رشد نشان میدهد. بر اساس این گزارش، پس از گمرک منطقه ویژه شهید رجایی، گمرکات پرویزخان و باشماق به ترتیب با ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تن و یک میلیون و ۹۳۸ هزار تن در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به خود اختصاص دادند. این گزارش حاکی است، در سال ۱۴۰۲ ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویزخان ۳۶۸ درصد و از مبدا گمرک باشماق ۵۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، گمرک بازرگان با انجام تشریفات ترانزیت خارجی یک میلیون و ۱۸۸ هزار تن، گمرک سرخس با ۷۲۳ هزار تن، بیلهسوار با ۶۷۴ هزار تن، آستارا با ۵۴۹ هزار تن، جلفا با ۵۴۲ هزار تن، بندر لنگه با ۴۸۲ هزار تن و گمرک منطقه ویژه اقتصادی آستارا با ۴۵۶ هزار تن در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی در رده های چهارم تا دهم قرار گرفتند. حدود ۸۸ درصد از ترانزیت خارجی از مسیر ایران در سال ۱۴۰۲ از مبدا ۱۰ گمرک فوق الذکر بوده است.