امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| افزایش اجاره‌بها تا ۵٠ درصد/ موجران حاضر به ضرر در بازار اجاره نیستند

در حالیکه نرخ تورم نقطه به نقطه ۴٧ درصد و تورم سالانه ٣٧ درصد است مالکان حاضر به افزایش اجاره تا ٢۵ درصد نیستند، و اجاره‌بها در برخی از مناطق به بیش از ۵٠ درصد افزایش پیدا کرد.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش عرضه مسکن : اگر اجاره بها متناسب با تورم افزایش نیابد مالکان از عرضه ملک برای اجاره خودداری می کنند و موجب گرانی بازار مسکن و اجاره می شوند.
کاهش جمعیت جوان کشور : با توجه به شرایط نامطلوب معیشتی و زن و شوهر برای گذراندن زندگی باید هر دو شاغل باشند و بخش عظیمی از درآمد صرف اجاره مسکن می شود، انگیزه ای برای فرزند آوری وجود ندارد و سیر جوانی جمعیت نزولی میشود.

نکات تکمیلی

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت : وقتی نهاد رسمی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه ۴٧ درصد است و تورم سالانه ٣٧ درصد چگونه انتظار دارند که موجر و مالک راضی به افزایش ٢۵ درصدی نرخ اجاره‌بها باشند و طبیعی است که مالک این زیان و ضرر را نپذیرد. مالکان حاضر به اجاره دادن ملک خود با افزایش ٢۵ درصد نیستند و میزان اجاره‌بها در برخی از مناطق تا ۵٠ درصد هم افزایش پیدا کرده‌ است.
بررسی ها نشان می دهد که کم کاری دولت در ساخت و ساز مسکن، اثرات خود را در افزایش قیمت چه در بازار اجاره و چه بازار خرید و فروش گذاشته است. کارشناسان و پژوهشگران حوزه مسکن معتقدند که ساخت خانه و افزایش مالکیت در کشور بهترین راه مدیریت بازار مسکن است.
سوئد از جمله کشور های موفق بازار مسکن و کنترل اجاره است. در قرن گذشته، سوئد با کمبود مسکن و مقرون به صرفه نبودن به چالش کشیده شد. برای پاسخ به این امر، سوئد سیاست میلیون خانه را راه اندازی کرد و هدف آن، ساخت مقادیر زیادی از واحدهای مسکونی عمومی در دسترس در سراسر کشور بود. برای بهبود این چالش‌، سوئد در ساخت مسکن عمومی سرمایه‌گذاری کرده و طرح‌های جدید دولتی را برای تأکید بر ساختمان‌های اجتماعی و طراحی شهری و معماری خوب ایجاد کرده است.دولت سوئد مقرراتی را اجرا کرده است که افزایش قیمت اجاره را محدود می‌کند و تضمین می‌کند که ساکنان خانه‌هایشان را ترک نکنند. این مدل به طور گسترده توسط کشورهای سراسر جهان شناخته شده و تقلید شده است. سیستم ملی مسکن این کشور اجاره ها را از طریق مذاکرات بین صاحبان املاک و انجمن های مستأجر تعیین می کند تا به اندازه کافی کیفیت ملک را منعکس کند، با هدف اطمینان از اینکه آپارتمان های اجاره ای امن در پایتخت سوئد با نرخ های مقرون به صرفه در دسترس هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12594

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها