امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| استقبال بریکس از پیشنهاد ایران برای مبادلات مالی

اعضای گروه بریکس از پیشنهاد کشورمان در زمینه طراحی سازوکارهای مبادلات مالی که کشورهای عضو را از سازوکارهای غربی بی‌‌‌‌‌نیاز می‌کند، استقبال کردند.
علت اهمیت و خوب بودن

دلار زدایی : با شکل گیری ارز واحد میان کشور های عضو بریکس، در تبادلات تجاری و مالی بین کشور ها سطله دلار از بین خواهد رفت.
کاهش تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور های عضو : با شکل گیری ساز وکار جدید در تجارت مالی بین اعضا و بومی سازی آن، تاثیر پذیری اقتصاد کشورهای عضو ا زتحریم ها کاهش می‌یابد.

نکات تکمیلی

سفیر ایران در روسیه گفت: طراحی سازوکارهای جدید پولی و بانکی در ارتقای همکاری‌ها کشور های عضو بریکس مورد استقبال کشور های عضو بریکس قرار گرفت.
یکی از این اقدامات در ساز و کار جدید، اتصال پیامرسان های مالی میان کشور هاست که در حال بررسی است.
بیشتر مبادلات مالی کشور ها با دلار و یورو صورت می گیرد اما با توجه به اینکه کشور های عضو بریکس به دلیل تحریم و برای کاهش وابستگی به دلار نیاز به اقداماتی دارند تا دلار زدایی کنند و به جای دلار از ارزی جداگانه برای مبادلات و تجارت بین خودشان استفاده کنند.
استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های منطقه‌ای و ارز‌های محلی برای رهایی از تحریم ها و عدم سلطه دلار بر معاملات مالی بین‌المللی و توسعه همکاری میان کشور های عضو بریکس، طرح های جدید و سازو کار های جدید تسویه حساب مالی چند جانبه میان اعضا و استفاده از کانال های تبادل اطلاعات بانکی سریع و امن مورد نیاز کشور های عضو بریکس است.
نکته ای که باید در طراحی این ساز و کار ها در نظر گرفته شود این است که ارز انتخابی و یا حساب های واحد باید با اقتصاد همه اعضا سازگار باشد تا اعضا بتواند از فواید ارز‌های داخلی بهره مند شوند بنابراین باید در چارچوب اصول اساسی به ویژه امنیت، استقلال و پایداری طراحی شود تا در تغییرات نظام پولی و مالی بین المللی موثر باشد و منافع همه اعضا تامین شود.
بنابر نقش مهم و کلیدی بانک های مرکزی در نظارت بر تراکنش های موسسات مالی و اعتباری و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، سطح همکاری بانک های مرکزی اعضا بریکس باید ارتقا یابد و با توجه به سیاسی کاری نهادی در FATF، باید نهادی مشابه آن با بومی سازی اعضای بریکس تشکیل شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12607

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها