امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ارز ترجیحی برای کالاهای پتروشیمی حذف شد

سه وزیر اقتصاد، نفت و صمت ضمن امضای صورت جلسه‌ای، با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای پلی استایرن و پت‌ بطری و نساجی موافقت کرده و از این پس همه کالاهای پتروشیمی با دلار حواله مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند.
علت اهمیت و خوب بودن

جلوگیری از رانت ارزی: با حذف ارز ترجیحی دیگر شاهد چند نرخی بودن و استفاده عده ای خاص از رانت و کسب منفعت نخواهیم بود.
بازاری کارآمد : با آزاد سازی قیمت های و عدم دستوری بودن آن بازار به طور خودکار به تعادل می رسد و قیمت گذاری توسط خود بازار در چارچوب عرضه و تقاضا تعیین می شود.

نکات تکمیلی

طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی که با تغییر سال جدید، دلار کالاهای پت و پلی استایرن روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، ثابت مانده بود، با موافقت سه وزیر اقتصاد، نفت و صمت پس از گذشت پنج ماه قیمت این کالاها اصلاح شد و دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی پت‌ها و پلی استایرن‌ها حذف شد.بر این اساس، با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این محصولات از این پس همه کالاهای پتروشیمی با دلار حواله مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند.
بنابراین قیمت در همه زنجیره ارزش تولید یکسان سازی شده و دیگر شاهد چند نرخی بودن محصولات و به تبع آن ایجاد رانت برای افراد خاص نخواهیم بود.
نکته ای که قابل توجه و مهم است این خبر ممکن است نگرانی هایی در باب ایجاد تورم و اثر آن بر زندگی مردم را ایجاد کند اما باید گفت آنچه که پیش از این ها در بازار بورس کالا اتفاق افتاد، بازار این اثار تورمی را پیش از این در خود حل کرده است.
این تغییرات نرخ در محصولات پتروشیمی اثرات تورمی ندارد زیرا بخش عمده از محصولات فرعی پتروشیمی هم اکنون نیز طبق دلار آزاد در بازار معامله می شود؛ درست است که در ظاهر نرخ پایه ۳۰ درصد افزایش یافته است اما عملا عطش خرید سرمایه گذاران را کاهش داده و از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری می‌کند.
به طور کلی می توان گفت اصلاح نرخ پایه محصولات تصمیمی درست است که اگر با افزایش عرضه ها توسط تولیدکنندگان همراه باشد و همچنین با نرخ بازار هماهنگ باشد حذابیت فروش حفظ می شود و منجبر به کاهش التهاب بازار خواهد شد و دیگر قیمت ها جهش های چشمگیری نخواهند داشت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12543

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها