امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ارزآوری صادرات تخم‌مرغ؛ حداقل ۲۰۰ میلیون دلار

بنابر آمار‌‌‌های اعلامی سال گذشته ۱۳۶ هزارتن تخم‌مرغ با ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دلار به بازار‌‌‌های هدف صادر شد که امسال هم ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزارتن تخم‌مرغ به بازار‌‌‌های هدف وجود دارد.
علت اهمیت و خوب بودن

جلوگیری از خروج ارز از کشور : با افزایش تولید و رشد صادرات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، موجب کسب درآمد ارزی کشور نیز خواهد شد.
افزایش سهم از بازار جهانی: با توسعه صادرات گسترده تخم مرغ به کشور های مختلف می‌توان سهم بیشتری از بازار صنعت مرغ را از آن خود کرد.

نکات تکمیلی

بر اساس آمار رسمی در سال ۱۴۰۲، ۱۳۶ هزار تن با ارزش ۱۷۰ میلیون دلار تخم مرغ به بازار های هدف صادر شده است که بر اساس ظرفیت های موجود امکان صادرات ۲۰۰ هزار تنی تخم مرغ وجود دارد. علاوه بر آن از ابتدای سال، ۶۴ هزارتن تخم‌مرغ به کشورهای عراق و افغانستان، سه کشور در حوزه خلیج فارس و دو کشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS)و دو کشور آفریقایی صادر شده است.
از اواخر سال گذشته ایران با یک پله صعود، رتبه نهم تولید تخم‌مرغ در دنیا را دارا است. ظرفیت و پتانسیل کنونی تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن است و پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیون و ۳۷۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن تخم‌مرغ تولید شود که از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف داخلی بوده و بنابراین ایران ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزارتن تخم‌مرغ را دارد و پیش بینی آن است که تا پایان امسال، صادرات تخم مرغ حداقل ۲۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری برای کشور داشته باشد.
بر اساس آمار در سال های گذشته ایران از جمله کشور های وارد کننده تخم مرغ بود که به طور متوسط سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم. در حالی که با توجه به ظرفیت خوب در صنعت مرغداری اعم از مرغ تخم‌گذار و گوشتی و تولید در داخل کشور، نه‌تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه به صادرکننده تخم‌مرغ تبدیل شدیم و از خروج ارز جلوگیری شد.
بنابر آمار در شرایط فعلی، صنعت مرغداری کشور با ۷۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است و پتانسیل تولید ۳ میلیون تن تخم مرغ در داخل وجود دارد. بر این اساس برای بهره برداری از حداکثر ظرفیت اسمی آن، نیازمند داشتن تقاضا و حفظ بازار داخل و ثبات در صادرات است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12834

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها