امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف از صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته خبر داد.

تحلیل خبر| ادامه کاهش صادرات فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف از صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته خبر داد.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش صادرات محصولات غیر نفتی : اگر صادرات محصولات غیر نفتی مانند فرش های دستبافت کاهش یابد وابستگی به اقتصاد نفتی نیز بیشتر می شود و همچنین درآمد ارزی برای کشور نیز کاهشی می شود.
کاهش اشتغال : صنعت فرش همواره اشتغال‌زایی پایدار به ویژه در مناطق روستایی و عشایرنشین به همراه دارد و با کاهش صادرات این محصولات این شغل ها نیز به مرور از بین خواهد رفت.

نکات تکمیلی

درحال حاضر بیش از ۱۰‌هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.متاسفانه هم با تحریم داخلی روبه‌رو هستیم و طراحان بزرگ فرش در داخل حمایت نمی‌شوند و هم به لحاظ خارجی در بحث صادرات مشکل داریم، در حالی که سال‌های سال است. پرچمدار فرش جهان هستیم.حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است.
صادر‌کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر‌ صادرکنندگان فرش بوده است. در دو دولت قبل به هر فرشی که صادر می‌‌شد ۵‌درصد جایزه صادراتی تعلق می‌‌گرفت اما امروز آن جایزه صادراتی نه تنها وجود ندارد بلکه گفته شده ارز حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی برگردانده شود.
مصوبه تعهد ارزی حداقل ۳۰‌درصد روی قیمت است، ارز نیمایی با ارز آزاد بالای ۳۰‌درصد اختلاف قیمت دارد بنابراین توجیه‌پذیر نیست کالایی که یک دلار هم برایش هزینه و سرمایه‌گذاری نشده و در واردات مواد اولیه به آن ارز نیمایی اختصاص نیافته است، پول صادرات آن به ارز نیمایی برگردانده شود.
مهاجرت یا فعالیت در کشورهایی که تولید فرش دستباف دارند برای قالیبافان ایرانی با وضعیت بد اقتصادی فعلی صرفه اقتصادی ندارد و کشورها نیز استقبالی از قالیبافان نمی‌‌کنند و تنها خواستار طرح و نقشه هستند. البته برخی از کشورها تقاضای رفوگر دارند.
تحریم‌‌ها موجب شده اقتصاد ۸ میلیون نفر فعال این حوزه به خطر بیفتد. عمدتا بازار فرش دستباف متاثر از تحریم‌‌هاست، زیرا کشورهای هدف مانع از ورود این کالا به کشورشان می‌‌شوند. تجار و بازرگانانی که در این شغل هستند باید دست به‌‌دست هم دهند تا قالی ایران دوباره جایگاه اصلی خود را در سطح جهان به‌‌دست بیاورد، اما اراده‌‌ای در این زمینه وجود ندارد، زیرا قالیبافان و طراحان با توانایی بسیار این امکان را دارند که با تغییر شرایط باز هم جایگاه ازدست‌‌رفته فرش دستباف ایرانی را بازگردانند.
فرش ایرانی هنوز هم رقیب جدی محصول مشابه تولیدی در سایر کشورهای فعال در این حوزه است؛هرچند کشورهای دیگر با فناوری‌‌های جدید وارد این حوزه شدند و به اعداد و ارقام خوبی در تولید و صادرات دست پیدا کردند، اما واقعیت این است که جایگاه گذشته آنها تغییری نکرده و به‌‌دلیل حذف ایران از بازارهای صادراتی تغییر جایگاه پیدا کرده‌اند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12376

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها