امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‏‏‌های نوآوری

تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌‌‌های نوآوری فعال در کشور از سوی صندوق نوآوری پرداخت شده است که بستر مناسبی برای استقرار و توسعه فعالیت‌‌‌های استارت‌آپ‌‌‌ها ایجاد کرده‌‌‌اند.
علت اهمیت و خوب بودن

ایجاد اشتغال : با استقرار و ساخت کارخانه های نوآوری نیروی کار ماهر و متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه ها مشغول به کار می شوند و خلاقیت و نوآوری های خودشان را به نمایش می گذارند.
کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری: با حمایت از کارخانه های نوآورانه و دانش بنیان و استفاده از فناوری نوین، باعث کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری شود. در نتیجه قیمت محصولات نیز برای مصرف کنندگان کاهش پیدا می‌کند.

نکات تکمیلی

کارخانه نوآوری محلی است برای متولد شدن ایده ها، رشد و به بار نشستن خلاقیت نیروهای متخصص است و نقش مهمی در توسعه نوآوری و فناوری کشور ایفا می‌کنند. در چشم انداز پویای تجارت، دستیابی به نوآوری سنگ بنای رشد و سازگاری است. شرکت هایی که از نوآوری استقبال می کنند نه تنها در بازارهای رقابتی مرتبط می مانند، بلکه اغلب به پیشگامانی تبدیل می شوند که استانداردهای جدید صنعت را تعیین می کنند.
امروزه در ایران حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و ۲ هزار شرکت خلاق وجود دارد و در حال فعالیت هستند که در طی این سه سال اخیر بیش از ۷۰ درصد رشد داشت و به طور کلی در حوزه دانش‌‌‌بنیان حمایت خوبی از جانب دولت شده است. در قانون جهش دانش‌‌‌بنیان، مشوق‌‌‌هایی از جمله اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذارانی که در حوزه فناوری و دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها سرمایه‌گذاری کنند، مشمول اعتبار مالیاتی خواهند شد.
هم‌اکنون بیش از ٧٠ درصد GDP کشورهای در حال توسعه از اقتصاد خدمات و شرکت‌های دانش‌بنیان به دست می‌آید، در حالی که در ایران سهم اقتصاد دانش‌‌‌‍‌‌‌بنیان از GDP حدود ۲.۷‌درصد است که این رقم تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ۷‌درصد برسد و این کار قطعا نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان خواهد شد.
دولت از طریق صندوق شکوفایی و نوآوری و تقویت صندوق های توسعه باید تامین مالی را برای اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد بر مبنای دانش، استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و موسسات در حوزه‌های نوظهور و نوپدید و حوزه‌هایی که مرزهای علم و فناوری را درمی‌نوردد، هموار کند.
برای حرکت به سمت اقتصاد پویا و نوآور باید به گونه‌ای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم که مطابق سند چشم‌انداز و در افق پیشرو؛ براساس رقابت با کشورهای منطقه از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در راستای توسعه ثروت و افزایش رفاه اجتماعی بیشتر استفاده کنیم و راهبرد ملی و کلان در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآور داشته باشیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12659

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها