حسین نیکبخت – کارشناس بازار سرمایه| در دنیای پرتلاطم اقتصاد ایران، تحلیل روزانه بازار بورس اهمیتی دوچندان یافته است؛ چرا که بورس نهتنها دماسنج وضعیت اقتصادی کشور است، بلکه بهعنوان محلی برای گردش نقدینگی، بازتابی از انتظارات سرمایهگذاران نسبت به آینده نیز محسوب میشود. پیگیری روزانهی تحولات این بازار به ما کمک میکند تا درک بهتری از روندهای جاری، تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی و جریان ورود و خروج پول داشته باشیم. در این گزارش قصد داریم بازار بورس 5 خرداد 1404 را با نگاهی دقیقتر بررسی کرده و به تحلیل وضعیت امروز بورس بپردازیم.
نمای کلی بازار
شاخص کل بورس تهران با رشد 7٬342 واحدی توانست به سطح ۳ میلیون و 109 هزار و 355 واحد برسد. روند حرکتی همزمان شاخص هموزن است که تنها 453 واحد افزایش یافت و به ۹۵2٬683 واحد رسید. این اختلاف رشد میان دو شاخص، نشاندهنده آن است که تمایل بازار به سمت سهمهای بزرگ بوده و شرکتهای کوچکتر با استقبال کمتری مواجه شدند.
نقدینگی و ارزش معاملات
بازار امروز از منظر ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته عملکرد بهتری داشت؛ جایی که حدود 12 هزار میلیارد تومان معامله به ثبت رسید. در میان نمادهای پرتراکنش، وبملت (بانک ملت) با بیش از 323 میلیارد تومان در صدر جدول قرار گرفت. پس از آن، ایرانخودرو (خودرو) با 257 میلیارد تومان و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با 214 میلیارد تومان در ردههای بعدی جای گرفتند.همچنین امروز بازار شاهد ورود 650 میلیارد تومان پول حقیقی بود که سیگنالی مثبت تلقی میشود.
شوک مثبت مذاکرات کماثر شد؛ بورس به دنبال پشتوانه واقعی
بازار بورس تهران امروز را با سنتیمنت غالباً مثبتی آغاز کرد که کفه آن بهطور مشهودی به سمت شرکتهای بزرگ سنگینی میکرد. نکتهای که در این میان اهمیت دارد، افت نسبی ارزش معاملات است. در مقاطع گذشته، بازار نسبت به خبرهای مثبت از نشست مذاکرات ، واکنشهای هیجانیتری داشت و با ورود حجم بالایی از نقدینگی، جهشهای دستهجمعی در بسیاری از نمادها مشاهده میشد. اما اکنون شاهد هستیم که بازار در فاز انتخابگری قرار گرفته و صرف یک خبر مثبت دیگر تضمینکننده رشد نیست، مگر آنکه پشتوانهای بنیادی مانند گزارش مالی قوی یا چشمانداز سودآوری پایدار در میان باشد. این رفتار منطقی نشاندهنده رشد تدریجی بلوغ رفتاری بازار و فعالان آن است.
همچنین امروز نیز مانند روز گذشته، اکثر نمادهای خودرویی با فشار فروش روبرو بودند و معاملات خود را در محدودههای منفی به پایان رساندند. دلیل اصلی این روند، ابهامات مداوم در خصوص فرآیند واگذاری مالکیت شرکتهای بزرگی مانند ایرانخودرو و سایپا است. موضوع واگذاری که ابتدا بهعنوان یک محرک مثبت تلقی میشد، بهواسطه نبود شفافیت، تغییر رویکردهای مدیریتی و فقدان برنامهریزی مشخص، اکنون به عاملی بازدارنده برای رشد این گروه تبدیل شده است.