تحلیل بنیادی نمادهای آشامیدنی (تیر 1404)
صنعت آشامیدنی در کشور، بهعنوان یکی از صنایع کوچک از نظر حجم بازار شناخته میشود و در رده صنایع استراتژیک کشور قرار نمیگیرد. یکی از ویژگیهای بارزی که در ساختار این صنعت به چشم میخورد، دوره وصول مطلوبات و نسبت مطالبات به دارایی مناسب نسبت به سایر بخش های غذایی دیگر است. از سوی دیگر، شرکتهای فعال در این حوزه معمولاً سود نقدی قابل توجهی را بین سهامداران توزیع نمیکنند و میانگین نسبت تقسیم سود در این صنعت حدود 30 درصد است؛ به این معنا که جذابیت سوددهی آن برای سرمایهگذاران بلندمدت و بنیادی چندان چشمگیر نیست.
درمجموع اگرچه ساختار مالی برخی شرکتهای صنعت آشامیدنی از منظر نقدینگی و کنترل مطالبات، مطلوب است، اما به دلیل سیاستهای محافظهکارانه در تقسیم سود و اندازه کوچک بازار، این صنعت بیشتر مناسب سرمایهگذاران کوتاهمدت یا کسانی است که به دنبال نوسانگیری هستند، نه سرمایهگذاران بلندمدت با رویکرد بنیادی. به همین دلیل، در سبد سرمایهگذاری کلان، این صنعت معمولاً وزن بالایی ندارد و بیشتر بهعنوان یک بخش مکمل در نظر گرفته میشود.
حال نگاهی به متغیرهای بنیادی نمادهای این صنعت میکنیم:
* بر اساس جدول، نماد غدیس نسبت به نمادهای دیگر میتواند گزینهای ارزنده محسوب میشود.