تحلیل آماری سیر تحول و زمینه های نشر کتاب ایران

مقاله علمی وزارت علوم / تحلیل آماری سیر تحول و زمینه های نشر کتاب ایران میان سال های 1358- 1387 نویسنده: فهیمه باب الحوائجی داریوش مطلبی نجلا حریری فرشاد مومنی منبع: پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی سال اول بهار و تابستان ۱۳۹۰ شماره ۱

۲۰۱۴۰۵۰۷۱۵۳۰۳۸-۹۹۱۰-۱۳

هدف: بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران بین سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۷ و میزان مشارکت ناشران تهرانی و شهرستانی در انتشار کتاب می باشد. روش شناسی: در این تحقیق برای بررسی وضعیت نشر از روش اسنادی و توصیفی تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری اطلاعات آماری کلیه کتاب های منتشر شده بین سال های ۱۳۵۸-۱۳۸۷ است؛ برای جمع آوری اطلاعات از سیاهه وارسی و از روش های آماری درصد، میانگین، انحراف معیار و نمودارها جهت توصیف مشخصات آزمودنی ها و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. یافته ها: در مجموع تعداد ۵۶۰۳۳۹ عنوان کتاب در طول دوره مورد بررسی عرضه شده است که از ۱۸۶۳ عنوان در سال ۱۳۵۸ به ۵۶۸۹۳ عنوان در سال ۱۳۸۷ رسیده است. به طور میانگین ۲۳ درصد از مجموع کتاب های منتشر شده مربوط به کتاب های ترجمه و ۷۷ درصد تالیف؛ ۵۱ درصد چاپ اول و ۴۹ درصد چاپ مجدد؛ و همچنین ۷۷ درصد کتاب های منتشر شده در تهران و تنها ۲۳ درصد در سایر شهرستان ها بوده است. تعداد ناشرانی فعال، رشد تقریبی ۱۰ درصدی را در این سال های تجربه کرده اند. نتایج: در مجموع در تمام شاخص های نشر، جز برخی سال ها، همواره رشد وجود داشته است. کتاب های حوزه دین بیشترین و کلیات کمترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. فرضیه اول، «بین میزان متوسط قیمت کتاب و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) رابطه وجود دارد» و فرضیه دوم «بین تعداد ناشران فعال و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) هر سال رابطه وجود دارد» با اطمینان ۹۹ درصد تایید گردید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11016

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها