تجارت یک میلیارد یورویی ایران و اروپا در ۳ ماه|تحلیل خبر
آمار منتشر شده از مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان میدهد مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی افت ۱۸ درصدی داشته است.
ارزش مبادلات دو طرف از یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۸ میلیون یورو در سه ماهه نخست امسال رسیده است.
بر اساس این گزارش، آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی طی سه ماهه ۲۰۲۵ بوده است. کل مبادلات ایران و آلمان در سه ماه نخست ۲۰۲۵ با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۳۷ میلیون یورو رسیده است.
آلمان در مدت مشابه سال قبل ۳۴۶ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۵۸ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.
دیپلماسی اقتصادی فعال و هدفمند با کشورهای اروپایی ضروری است. نمایندگیهای اقتصادی ایران در اروپا باید با شناسایی سریع نیازهای وارداتی کشورهای مقصد، فرصتها را به تولیدکنندگان داخلی اطلاع دهند. همچنین، برگزاری نمایشگاههای تجاری مجازی و حضوری برای نشان دادن محصول ایرانی، سفر هیئتهای تجاری، و امضای تفاهمنامههای کوتاهمدت میتواند محرک جدی تجارت شود.
اروپا بازاری بزرگ با تقاضای زیاد برای کالاها و خدمات ایرانی است. ایران میتواند محصولات کشاورزی، فرش، صنایعدستی و سایر کالاهای خود را به بازار اروپا صادر کند. باتوجهبه اینکه اروپا با جمعیت بالغ بر ۷۵۰ میلیون نفر، یکی از بزرگترین بازارهای جهان است، ورود به این بازار میتواند فرصت بسیار مهمی برای تجار ایرانی باشد.
در نهایت، نقش بخش خصوصی و اتاقهای مشترک بازرگانی حیاتی است. اگر دولت زیرساختهای حقوقی و تسهیلگر فراهم کند، بخش خصوصی توانایی بالفعل کردن فرصتهای بازار اروپا را دارد.
هرچند لازم به ذکر است که آینده تجارت بین ایران و اروپا به عوامل مختلفی از جمله تحولات سیاسی در ایران، تحریمها و وضعیت اقتصاد جهانی بستگی دارد. گرچه تقریباً در ۴۰ سال گذشته روابط سیاسی تاثیر بسزایی بر روی روابط اقتصادی ایران و اروپا داشته و این امر مقدم بر نیازهای دو طرف بر این فعالیتهای اقتصادی بوده است، با این حال، پتانسیل قابل توجهی برای گسترش تجارت بین دو طرف وجود دارد. لغو تحریمها میتواند به طور قابل توجهی به افزایش تجارت بین ایران و اروپا کمک کند.