باید هوش مصنوعی را برای مردم معنا کنیم

ضیابری با تأکید بر پیوست فرهنگی هوش مصنوعی، خواستار تقویت آگاهی عمومی و طراحی رویدادهای مردمی برای نهادینه‌سازی این فناوری در زندگی مردم شد.

مهدی ضیابری رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر استان تهران در اولین جلسه شورای سیاستگذاری رویداد سرآمدان حوزه هوش مصنوعی کشور که امروز صبح در محل پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد، به اهمیت پیوند میان فناوری‌های نوین و زندگی مردم، بر لزوم توجه به جنبه‌های فرهنگی و مردمی هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت:هوش مصنوعی برخلاف بسیاری از حوزه‌های صرفاً پژوهشی، ارتباط مستقیمی با زندگی، رفتار و فرهنگ مردم دارد. به همین دلیل باید در طراحی جوایز مردمی و برنامه‌های کاربردی به این پیوست فرهنگی به‌صورت جدی توجه شود.

وی با اشاره به وضعیت آگاهی عمومی در کشور افزود: در حال حاضر بسیاری از مردم نمی‌دانند وضعیت هوش مصنوعی در کشور چگونه است. اغلب افراد تنها واژه هوش مصنوعی را شنیده‌اند، اما از تحولات و واقعیت‌های آن در کشور بی‌خبرند. یکی از رسالت‌های رویدادهای علمی می‌تواند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی باشد تا مردم نیز در جریان قرار بگیرند.

ضیابری در عین حال نسبت به آسیب‌هایی که ممکن است در برخی رویدادها بروز کند هشدار داد و گفت: گاهی شاهدیم بخش خصوصی جوایزی را برگزار می‌کند که به‌مرور اعتبار واژه‌هایی چون “رویداد سرآمدان” را زیر سؤال می‌برند. این در حالی است که جوایزی نظیر جایزه مصطفی(ص) یا جایزه شیخ بهایی از اعتبار علمی و بین‌المللی بالایی برخوردارند، اما از بُعد مردمی فاصله گرفته‌اند و بسیاری از مردم حتی نام آن‌ها را نشنیده‌اند.

وی در پایان گفت:فراتر از داوری علمی، باید به جنبه‌های مردمی، فرهنگی و حتی آسیب‌شناسی چنین رویدادهایی توجه داشت. اگر می‌خواهیم هوش مصنوعی در کشور نهادینه شود، باید ابتدا آن را برای مردم معنا کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=18657

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

تحلیل اخبار اقتصادی

صحت و سقم و تحلیل و بررسی مهم‌ترین اخبار روز اقتصاد ایران را در رسانه چارسو اقتصاد دنبال کنید

آخرین مطالب انتشاریافته