امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

اقتصاد به زبان ساده| هزینه، هزینه فرصت و مکانیزم بازار

هزینه‌ها منابعی هستند که افراد در ازای کسب کالاها و خدمات با ارزش‌تر صرف می‌کنند. هزینه فرصت به از دست دادن گزینه‌های دیگر اشاره دارد. در بازار آزاد، مکانیزم قیمت به‌صورت خودکار عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کند و هزینه‌های بیرونی نیز با دخالت دولت مدیریت می‌شوند.

• هزینه یعنی از دست دادن منابع. وقتی فردی هزینه می‌کند می‌خواهد کالا و خدمات با ارزش‌تری را کسب کند برای مثال برای خرید یک خودکار ۵ هزار تومان می‌پردازید این یعنی برای شما خودکار بیش از ۵ هزار تومان ارزشمند بوده و همچنین برای فروشنده عکس آن یعنی ۵ هزار تومان ارزشمندتر از خودکار بوده است.
• هزینه فرصت در اقتصاد علاوه بر هزینه واقعی و مستقیم به هزینه‌هایی که از فرصت‌ها چشم پوشی می‌کند هزینه فرصت می‌گویند. مثال در زمینی گندم کاشته شده است اگر محصول دیگری کاشته می‌شد شاید درآمد بیشتری داشت و غیره.
• با توجه به قانون عرضه هرچه قیمت کالا زیاد شود میزان عرضه آن نیز افزایش می‌یابد.

‌ بازار محلی است برای داد و ستد و مبادله توسط عرضه کنندگان و مصرف کنندگان بازار. در بازار واسطه‌هایی نیز هستند که رابطه بین خریدار و فروشنده را تسهیل می‌کند مانند دلالان.
در بازار آزاد از طریق مکانیزم قیمت به طور خودکار تنظیم می‌شود مانند نمودار روبرو و اگر تقاضا از عرضه بیشتر باشد یعنی مازاد تقاضا داشته باشیم قیمت به طور خودکار افزایش می‌یابد تا به نقطه تعادل برسد و عکس.

• هزینه‌های بیرونی: برای مثال یک شرکت تولیدی فولادی که دارای پسماندهایی است یا اینکه آلودگی زیستی تولید می‌کند به افراد آن جامعه یا منطقه آسیب می‌رساند این یک نوع هزینه است که به دوش مردم آن منطقه است اما در صورت حساب شرکت قرار ندارد. دولت برای کاهش این هزینه و آلودگی زیستی قوانین وضع می‌کند مانند مالیات و غیره.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12757

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها