امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

اقتصاد به زبان ساده| نقش دولت در اقتصاد

دولت‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند مالیات و یارانه در بازار دخالت می‌کنند و در مواردی که بخش خصوصی فعالیت نمی‌کند، وظایف حیاتی مانند تأمین کالاهای عمومی را بر عهده می‌گیرند. همچنین، تجارت بین‌المللی با تمرکز بر مزیت نسبی کشورها توسعه می‌یابد و سیاستمداران با کاهش موانع تجاری، به دنبال رشد اقتصادی هستند.

• دولت با وضع مالیات یا دادن یارانه در بازار دخالت می‌کند که دولت با دادن یارانه باعث افزایش عرضه می‌شود و مالیات موجب کمیابی.
• دولت در برخی از موارد باید در اقتصاد ورود کند زیرا بنگاه‌های خصوصی وارد نمی‌شود: کالاهای عمومی مانند امنیت، قوه قضاییه و غیره از جمله کالاهایی است که بنگاه خصوصی وارد نمی‌شود و دولت باید ورود کند.
• همونطور که در فصل دوم گفته شد مزیت نسبی داشتن در تولید کالا و خدمات برای افراد و کشورها برای صادرات و واردات آنها مهم است.
تجارت بین کشورها بر پایه مزیت نسبی است و کشورها با توجه به اینکه در تولید کدام کالا و خدمات مزیت نسبی دارند آن را تولید و صادر می‌کند و آن کالا و خدماتی که مزیت نسبی ندارند وارد می‌کند.
برای تجارت بین‌المللی و رشد و توسعه آن باید محدودیت‌های صادرات واردات مانند سهمیه بندی تعرفه گمرکی حمایتگرایی مالیات‌های زیاد رفع شود تا این موارد موجب ناکارآمدی اقتصاد نشود و ثروت ملی کاهش نیابد. سیاستمداران کشورها با توافق‌نامه‌ها پیمان‌های همکاری و غیره در تلاشند که این موانع را رفع کنند تا بتوانند صادرات و واردات راحت‌تری داشته باشند و از این طریق به رشد توسعه دست یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12802

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها