امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اقتصاد به زبان ساده| از تخصیص منابع کمیاب تا رشد اقتصادی

اقتصاد علمی است که به تخصیص منابع کمیاب در برابر نیازهای نامحدود انسان می‌پردازد. بررسی نقش قوانین و حقوق مالکیت در بهبود شرایط اقتصادی نشان می‌دهد که اجرای صحیح این قوانین می‌تواند به رونق اقتصادی، کاهش فقر، و افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال منجر شود.

• درس اول اقتصاد کمیابی است یعنی علم اقتصاد علمی است برای تخصیص منابع کمیاب با توجه به نیازهای نامحدود انسان.
• خواسته‌های انسان نامحدود است و انسان هرچه هم ثروتمندتر باشد میزان خواسته‌های آن نیز بیشتر است.
• سوال: چگونه برخی کشورها از این منابع کمیاب به صورت بهینه استفاده کرده و از فقر و محرومیت به رونق اقتصادی و رشد رسیده اند؟
با رفع قوانین حکومتی و حقوق مالکیت پرقدرت مردم با خیال راحت و آسوده به معامله سودمند و آزاد کالا و خدمات می‌پردازند که موجب رشد می‌شود در شرایطی که این قوانین به درستی وضع شود و اجرا شود.
۱-آن محیط تقریباً کاری از جرم فساد می‌شود. ۲-دیگر ثروتمندان و قدرتمندان به مردم عادی و ضعیف نمی‌توانند زور بگویند و اموالشان را صاحب شود. ۳- انگیزه مردم برای کار کردن بیشتر می‌شود (رونق تولید و اشتغال) زیرا دیگر اطمینان دارند نتیجه زحماتشان مال خودشان است و کسی در آن تصرف ندارد. ۴-با توجه به قوانین، تعهدات و قرارداده ها قابل اعتماد هستند. ۵- وقتی حقوق مالکیت مشخص باشد افراد بهتر می‌توانند خرید و فروش داشته باشند و معامله کنند در این حالت داد و ستد و معاملات رونق می‌گیرد.
• در نظام اقتصادی یک انسان عقلایی برای کسب منفعت شخصی انتخاب‌هایی را صورت می‌دهد که کسب سود می‌کند در این حالت به سمت اقتصادی کارا حرکت می‌کنیم و این را آدم اسمیت دست نامرئی می‌گوید. در دست نامرئی معاملات داوطلبانه انسان‌ها که هر دو طرف از آن سود ببرند و نفع شخصی یک نفر منجر به سود همگان می‌شود. مانند کشاورزی، که کشاورز برای کسب سود و منفعت بیشتر تلاش می‌کند که محصول بیشتری تولید کند در این صورت به اقتصاد جامع و کشور نیز کمک می‌کند.
• به طور کلی در اقتصاد متعارف اینگونه بیان می‌شود که تقسیم کار تخصصی بیشتر از خودکفایی موجب افزایش تولید و کسب ثروت می‌شود و کاراتر است. یعنی هرچه افراد تخصصی تر کار کنند برای تامین نیاز خود به دیگران نیز وابسته‌تر می‌شود.

• اقتصاد رقابتی و کارآمد و برای کسب سود بیشتر طرفین در معامله نیازمند وجود فضای قانونمند و برخوردار از حقوق مالکیت است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12732

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها