صادرات محصولات شیلات در سال ۱۴۰۲ با ۳ درصد افزایش به رقم ۳۱۰ میلیون دلار رسید

تحلیل خبر | روند افزایشی صادرات محصولات شیلات

میزان وزنی محصولات شیلات صادر شده در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش درآمد: صادرات شیلات می‌تواند منابع ارزی کشور را افزایش دهد و به تحقق توسعه اقتصادی و افزایش درآمد ملی کمک کند.
توسعه صنعت شیلات: افزایش صادرات می‌تواند به توسعه و رونق صنعت شیلات در کشور کمک کند و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را فراهم کند.
تقویت امنیت غذایی: صادرات شیلات می‌تواند به تقویت امنیت غذایی کشور و تأمین مواد پروتئینی برای جامعه کمک کند.
نیاز به منابع طبیعی: با افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع طبیعی، صادرات شیلات می‌تواند به تنوع منابع غذایی جهان کمک کرده و فشار بر منابع طبیعی را کاهش دهد

ارتقای نگرش به محیط زیست: توجه به پرورش شیلات و صادرات آن می‌تواند به ارتقای نگرش به محیط زیست کمک کرده و راهکارهای پایدار و محیط‌زیستی را به توسعه صنعت شیلات پیوند دهد.

بررسی صادرات شیلات:

کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و چین خریداران اصلی میگو صادراتی بودند، صادرات میگو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل به لحاظ ارزش ۲۶ درصد کاهش نشان می دهد.
میزان واردات محصولات شیلات در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲۴ هزار تن به ارزش ۷۲ میلیون دلار بود که به لحاظ وزن ۱۲۱ درصد و از حیث ارزش ۱۱۳ درصد افزایش نشان می دهد.
همچنین واردات ماهی تن (یلوفین) با رشد ۳۰۴ درصدی در ارزش به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید که ۴۲ درصد از کل واردات محصولات شیلات را در این مدت دارا بود.
مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵ و ۷.۴ درصد رشد را نشان می دهد.( معاون وزیر جهاد کشاورزی)
در سال ۱۴۰۲ میزان تلفات در مزارع به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و در پایان فصل ۵۰ هزار تن میگو از مزارع برداشت شد. این نکته را باید در نظر داشت که بروز این بیماری در برخی از کشورها موجب نابودی صنعت پرورش میگو در این کشورها و به محاق رفتن تولید برای چندین سال شد.
رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: راهبرد اساسی دیگری که مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار داشته و با بروز این بیماری بر روی آن تاکید بیشتری داریم، توسعه مزارع کشت متراکم با الزامات سخت افزاری و نرم افزاری آن است تا این صنعت با کمترین مخاطره توسعه یابد. در این راستا دستورالعمل فنی احداث مزارع کشت متراکم میگو تدوین و ابلاغ شده است و امیدوار هستیم با این شیوه و توسعه سیستم های بسته و نیمه بسته پرورش میگو بتوانیم رشد پایدار پرورش میگو را تضمین کنیم.
از مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش واریز حق عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند (IOTC) بالغ بر ۲ میلیون دلار پس از ۱۶ سال و هماهنگی لازم با کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برای دفاع از منافع ملی کشور، ارائه آموزش های تخصصی لازم به جامعه صیادی ذیربط، مدیریت بهینه ناوگان صیادی تون ماهیان در آب های ساحلی و فراساحلاست.

 

 

منبع خبر: https://t.me/Eghtesadnews_com/227885

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12004

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها