آمریکا: تولید نفت ایران ۲۰ درصد افزایش یافت

تحلیل خبر | افزایش تولید نفت ایران

ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که ۳ درصد از کل تولید نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

افزایش درآمد و تجارت: افزایش صادرات به کشوری مانند روسیه، که یک بازار بزرگ برای محصولات ایرانی است، می‌تواند منجر به افزایش درآمد صادراتی کشور و تقویت تجارت ایران با این کشور شود.

تنوع در بازارهای صادراتی: افزایش صادرات به روسیه می‌تواند به تنوع در بازارهای صادراتی ایران کمک کند و وابستگی به یک خطوط صادراتی خاص را کاهش دهد.

تبادل فناوری و دانش: توسعه روابط تجاری با کشورهای خارجی، مانند روسیه، می‌تواند به تبادل فناوری، دانش و تجربیات متقابل بین دو کشور کمک کند.

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری: افزایش صادرات به روسیه می‌تواند به ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ایران و توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور منجر شود.

تقویت روابط دیپلماتیک: توسعه روابط تجاری با کشورهایی مثل روسیه می‌تواند به تقویت روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور کمک کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۶۳۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران طی یک سال گذشته و تولید ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز خبر داد.

با افزایش تولید نفت درآمد روزانه ایران تا ۵۲ میلیون یورو رشد کرده است.

بررسی تولید نفت

تحریم‌ها و اوپک
تولید نفت ایران مدت‌هاست هدف امواج متمادی تحریم‌ها قرار گرفته است. آمریکا از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور از قرارداد اتمی ایران در ۲۰۱۸ ،بارها تحریم‌هایی جهت محدود کردن صادرات نفت ایران و کاهش درآمد کشور وضع کرده است. صادرات نفت ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ کاهش شدیدی داشت. اما صادرات نفت این کشور در زمان بایدن رو به افزایش بوده چون بسیاری عقیده دارند دولت بایدن سختگیری کافی را در اجرای این تحریم‌ها نداشته و ایران توانسته به راحتی آنها را دور بزند. چین حالا بزرگترین خریدار نفت ایران است. با وجود اینکه ایران عضوی از اوپک و ائتلاف اوپک پلاس است، اما از طرح کاهش تولید این گروه جهت حمایت از بازار نفت معاف شده است.
افزایش تولید
طبق گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به خاطر تقاضای بالای چین در سال گذشته و سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته. ایران در آن ماه ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترین رقم از ۲۰۱۸ بود.
قرارداد اتمی و تاثیرات آن
کاهش تحریم‌ها در ۲۰۱۸ به دنبال بسته شدن قرارداد اتمی، صادرات نفت ایران را به اوج رساند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه ۲۰۱۸ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین میزان صادرات از سال ۲۰۱۳. طبق گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه ۲۰۱۸ برابر با ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز بود. اطلاعات اوپک نشان می‌دهد صادرات ایران در آن زمان به طور متوسط برابر با ۲.۵۴ میلیون بشکه در روز بوده، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۱۱. طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در دهه ۱۹۷۰ به بالاترین رقم رسیده بود و در سال ۱۹۷۴ رکورد ۶.۰۲ میلیون بشکه در روز ثبت شده است. این رقم برابر با بیش از ۱۰ درصد تولید نفت دنیا در آن زمان است.

منبع خبر: https://t.me/khate_energy/3627

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12046

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها