ارزآوری400 میلیون دلاری خرما|تحلیل خبر
اهمیت
افزایش درآمد ارزی و کمک به اقتصاد ملی: افزایش درآمد ارزی به تقویت اقتصاد ملی کمک میکند. این امر میتواند منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP)، کاهش تورم و بهبود وضعیت اشتغال شود. به عبارت دیگر، ارزآوری خرما به رونق اقتصادی کشور کمک میکند.
توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال: توسعه بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن، منجر به ایجاد فرصتهای شغلی جدید میشود. این امر به کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم، به ویژه در مناطق خرماخیز، کمک میکند.
نکات تکمیلی
ایران با تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول خرما در سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار، با یک پله صعود به عنوان دومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان به شمار میرود. بخش عمده خرمای ایران به کشورهای آسیای شرق دور، CIS، هند، اتحادیه اروپا و روسیه صادر میشود.
در این بین خرمای ایرانی به 50 کشور از جمله آلمان، اوکراین، عراق، چین، امارت، پاکستان، روسیه، ترکیه و هند صادر می شود. به همین جهت جزو کشورهایی است که در رتبه اول صادرات خرما بعد از مصر قرار دارد.
همچنین بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده بود. با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد.
آمار ها نشان می دهد که متوسط تولید سالانه خرما در کشور، یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن است. به گواه کارشناسان این حوزه با تحول از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن قابلیت رشد چند برابری تولید خرما در کشور وجود دارد.
بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار در سال رساند.
از شهر هایی که در رتبه اول صادرات خرما قرار دارند فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان مقادیر بالایی از خرما بیش از 80 درصد سالانه برداشت می شود و این شهر ها جزو رتبه اول صادرات خرما هستند.
در ایران انواع خرماهایی که در صادرات تقاضای زیادی دارند اعم از مضافتی،کبکاب، زاهدی، استعمران،ربی، پیارم، و … وجود دارد. البته هر کدام از این خرماها دارای سطح کیفی متنوعی هستند که با توجه به کیفیتی که دارند در قیمت های مختلف به فروش می رسند.