سازمان برنامه و بودجه وعده داده که بودجه این طرح ۲۵ درصد نسبت افزایش یابد.

تحلیل خبر | احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح “امنیت غذایی”

طرح امنیت غذایی، طرحی است که در آذر ماه 1402 ایجاد و هدف خود را «کودکان نیازمند تغذیه مضاعف» اعلام کرده است. طبق گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار، یک میلیون تومان برای خانواده‌های با چنین کودکی واریز می‌شود که به دهک‌های اول تا پنجم اقتصادی تعلق داشته باشند. اگر جایگاه خانواده دهک ششم و هفتم باشد مبلغ واریزی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

تامین تغذیه سالم: با افزایش بودجه امنیت غذایی، میزان تامین تغذیه سالم و کافی برای جامعه افزایش می‌یابد که منجر به بهبود وضعیت سلامت و رفاه افراد می‌شود.
کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تغذیه: بهبود امنیت غذایی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تغذیه مانند کمبود ویتامین، کمبود مواد معدنی و …
تقویت اقتصاد کشاورزی: افزایش بودجه امنیت غذایی به تقویت و توسعه بخش کشاورزی کمک می‌کند که این امر می‌تواند به تولید بیشتر محصولات محلی و بهبود اقتصاد این بخش منجر شود.

کاهش نابرابری اجتماعی: فراهم کردن امنیت غذایی برای همه افراد جامعه می‌تواند به کاهش نابرابری اجتماعی و اقتصادی منجر شود و تضمین کند که هیچ فردی از تامین غذایی اساسی محروم نماند.

پایداری زندگی: امنیت غذایی می‌تواند به پایداری زندگی جوامع کمک کند و از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیطی تاثیر مثبتی داشته باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، از احتمال افزایش حدود ۲۵ درصدی بودجه این طرح نسبت به سال گذشته خبر داد.

طرح امنیت غذایی چیست؟
این طرح توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با کمک کمیته امداد انجام شد. در این طرح کودکان زیر پنج سالی که درگیر اختلال رشد بودند، به کمیته امداد معرفی می‌شدند و پس از ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد آن‌ها، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشتند، از سوی کمیته امداد برای خرید اقلام غذایی کمک مالی دریافت می‌کردند.
برخی اشکالات در اجرای این برنامه از جمله ناکافی بودن مبلغ حمایتی و همچنین عدم کنترل بر این موضوع که آن مبلغ برای خریداری اقلام مورد نیاز کودک صرف می‌شود یا خیر، اشاره کرد و افزود: بر همین اساس نیز با همکاری سازمان برنامه وبودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه طی سال گذشته، طرح جدید امنیت غذایی کودکان اجرایی شد که خوشبختانه تاکنون نیزبه خوبی انجام شده است.

یارانه ۱میلیون تومانی برای کودکان دارای اختلال رشد در ۵ دهک اول
در این طرح کودکانی که در دهک‌های یک تا پنج هستند، مبلغ یک میلیون تومان و کودکان دهک شش و هفت مبلغ ۶۰۰ هزارتومان یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی دریافت می‌کنند. این مبلغ در کارت‌های کالابرگ ذخیره می‌شود و سرپرست خانوار نمی‌تواند آن مبلغ را برای خرید چیزی به غیر از اقلام مشخص شده برای کودک هزینه کند.

۱۶ مورد اقلام غذایی که شامل یارانه حمایتی می‌شوند
اقلام غذایی این طرح بر اساس تامین پروتئین و کالری مورد نیاز، اقلامی همچون برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و … بین ۱۱ تا ۱۶ قلم مواد غذایی است که بتواند نیازهای مادران باردار و شیرده و کودکان را به پروتئین و املاح تامین کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12055

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها